آفتاب
به بهانه نمایش در بخش کلاسیک جشنواره کن

نگاهی به فیلم «آخرین مترو»، سیاسی‌ترین فیلم «فرانسوا تروفو»

نگاهی به فیلم «آخرین مترو»، سیاسی‌ترین فیلم «فرانسوا تروفو»

«آخرین مترو» که از آن به عنوان سیاسی‌ترین ساخته «فرانسوا تروفو»، کارگردان بزرگ فرانسوی یاد می‌شود امروز (یکشنبه) و در بخش کلاسیک شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به روی پرده می‌رود.

«آخرین مترو» که از آن به عنوان سیاسی‌ترین ساخته «فرانسوا تروفو»، کارگردان بزرگ فرانسوی یاد می‌شود امروز (یکشنبه) و در بخش کلاسیک شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به روی پرده می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «فرانسوا تروفو» فیلم «آخرین مترو» را با هدف نمایش پشت صحنه تئاتر و تجسم فضای زمان اشغال فرانسه با بازی «کاترین دنوو» و «ژرار دپاردیو» در سال ۱۹۸۰با مدت زمان دو ساعت و ۱۳ دقیقه ساخت.

«تروفو» درباره «آخرین مترو» می‌گوید: به تصویر کشیدن اهداف اصلی من در این فیلم، در نهایت به اثری عاطفی و ماجرایی مبدل شد. امیدوارم این فیلم تنفر من را از نژادپرستی و تعصب نشان دهد و گویای علاقه عمیق من به آنهایی باشد که شغل کمدین را انتخاب کرده‌اند و آن را برای همیشه اجرا می‌کنند.

«تروفو» در فیلم «آخرین مترو» بار دیگر علاقه و گرایش عاطفی فراوان خود را به کاراکترهای ضعیفش نشان می‌دهد.

او در این فیلم تلاش یک زن را برای به سامان رساندن نمایشنامه‌های شوهرش به تصویر کشیده و چنان با تمام وجود با او همذات پنداری کرده که تماشاگر را هم کاملا در این حس شریک می‌کند. «آخرین مترو» بین صحنه‌های خنده‌آور و گریه‌آور در حال نوسان است، بدون آن که تماشاگر بتواند بفهمد فیلم در نهایت به کدام جهت گرایش پیدا خواهد کرد.

با نگاهی به آثار تروفو در می‌یابیم برای این کارگردان روابط بین انسان‌ها مهمتر از مسائل سیاسی است و بر این اساس پاریس اشغال شده در دوران جنگ جهانی دوم تنها یک بهانه است تا تروفو اثرش را پیش ببرد و شخصیت‌های اصلی فیلم را درگیر درام و مسائل عاطفی کند.

با این حال منتقدان «آخرین مترو» را سیاسی‌ترین کار تروفو می‌دانند، چرا که دوران اشغال فرانسه را توسط ارتش هیتلر به نمایش می‌گذارد. فیلم به شدت از بیان هر گونه شعار و ایدئولوژی پرهیز می‌کند و آنچه بیش از همه برای تروفو اهمیت دارد، شرح مستندگونه داستانی عاشقانه در یکی از موفق‌ترین مراکز تئاتری پاریس است.

این فیلم در سال ۱۹۸۱ کاندیدای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد و در همان سال جایزه بهترین فیلم خارجی را از جشنواره انجمن منتقدان فیلم بوستون دریافت کرد. «آخرین مترو» در سال ۱۹۸۱ همچنین در جشنواره فیلم سزار فرانسه شرکت کرد و ۱۰ جایزه این جشنواره را به خود اختصاص داد.

نامزدی دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی از دیگر موفقیت‌های این سینمایی بوده است.

فرانسوا تروفو که از بنیانگذاران جریان موج نو در فرانسه است، جزء فیلمسازان موفقی بود که با راه‌اندازی سیستم جدیدی از تولید و تهیه فیلم باعث پیشرفت قابل توجهی در سینمای فرانسه شد.

از دیگر آثار تروفو می‌توان به «آخرین یکشنبه»، «عروس سیاهپوش» و «فارنهایت ۴۵۱» اشاره کرد. تروفو در طول حیات هنری‌اش ۲۶ فیلم کارگردانی کرد و در ۱۴ فیلم به مهم به ایفای نقش پرداخت.

انتهای پیام

کد N285726

وبگردی