آفتاب

شیعه و سنی و مسیحی در شب شعر امام علی (ع) در لبنان

شیعه و سنی و مسیحی در شب شعر امام علی (ع) در لبنان

لبنان به رغم سال‌ها تشنج سیاسی و نظامی و به رغم پشت سر گذاردن 15 سال جنگ‌های داخلی همچنان صحنه زندگی مسالمت‌آمیز فکری و عقایدی ادیان و مذاهب مختلف است. بدون شک یکی از مهمترین حلقه‌های وصل این همزیستی مسالمت‌آمیز گرد آمدن پیرامون مکتب بزرگ انسانی و بشری امام علی (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، پیروان حضرت مسیح (ع) و اندیشمندان اهل سنت در این کشور بدون هر گونه تعصبات فرقه‌یی و قومی همچنان امام علی (ع) را الگوی بزرگ بشری برای زندگی همراه با انسانیت و عدالت می‌دادند.

دکتر شیخ مهدی غروی

هم‌زمان با ایام سال‌روز ولادت حضرت علی (ع) مراسم شب شعر در روستای قماطیه لبنان در نزدیکی بیروت برگزار شد و شرکت‌کنندگان به فضایل بزرگ انسانی و الهی امام اول شیعیان پرداختند. در این مراسم فوزی صلوخ، وزیر خارجه سابق لبنان، ابوسعید خنساء، شهردار غبیری بیروت، هیئت تجمع علمای مسلمین از اهل سنت لبنان، هیئت دروزی‌های لبنان و تنی چند از شخصیت‌های فکری و ادبی مسیحیان این کشور شرکت داشتند.

دکتر شیخ مهدی غروی، امام جماعت و رییس کتابخانه امام صادق (ع) قماطیه، در این مراسم با ذکر این که قماطیه مرکزی برای تقریب و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب اسلامی در لبنان به شمار می‌رود، گفت: سخن گفتن از صفات بزرگ امام علی (ع) کار ساده‌ای نیست زیرا او دارای مکتبی جهانی است که از همه مرزهای ادیان الهی عبور و تفکری مبتنی بر انسانیت و عمل خیر و اندیشه ایی سیاسی بر پایه دموکراسی و آزادی انسان ها ارائه می‌کند.

شیخ ابراهیم بریدی از علمای اهل سنت تجمع علمای مسلمین لبنان در این مراسم شب شعر که با حضور مردمی برگزار شد با خواندن شعرهایی در مدح آن امام بزرگ گفت: همه پرچم‌های ما برای تو به اهتزار درآمده است و ما با دریای علم بیکران تو آغاز کردیم اما دانستی‌هایمان هرگز به پایان نرسید.

او در قصیده‌هایش درباره امام علی (ع) گفت: درباره امامی سخن می‌گویم که در زمین عالی‌مرتبه است و آفتاب همه آسمان‌هاست.

شیخ ابراهیم بریدی

شیخ بریدی ادامه داد: هرگز نمی‌توانم همه ابعاد شخصیت بزرگ او را در شعر و نثر بگنجانم و از هر طرفی که تلاش کردم تا او را توصیف کنم اما از طرف دیگر از توصیف دیگر ویژگی‌هایش عاجز ماندم، آیا کسی می‌تواند شهادت غدیر خم را درباره علی مخفی کند؟ و این مسیری است که هرگز همچون طلوع خورشد هرگز قابل کتمان نیست.

او با تاکید بر لزوم وحدت شیعه و سنی در این شب شعر گفت: من به "من کنت مولاه" ایمان یقینی دارم و با صدایی بلند و گاهی خاموش در همه لحظه‌ها "علی مولایم" را زمزمه می‌کنم، سنی هستم و به نسبم با پیامبر (ص) افتخار می‌کنم و شیعه هستم و غایتم محبت اهل البیت است پس سین و شین یک هدف و یک مسیر است و این قوت و نیروی راه ماست.

شیخ سامی ابی المنا از علمای دروز در این شب شعر در وصف امام علی(ع) گفت: هیچ وقت نور افتاب را ناکثین نمی‌توانند بپوشانند بلکه حق قوی‌تر از لبه تیز شمشیر انتقام است.

او افزود:حسین (ع) هرگز در کربلا پایان نیافت و علی (ع) هم با خنجر مسموم هرگز حیات خویش را از دست نداد بلکه این حوادث آغاز مرحله صعود بود و نشان داد که تاریخ هم هرگز خاتمه نمی‌یابد.

اما جورج شکور، شاعر مسیحی، با خواندن بیت‌هایی از کتاب دیوان شعرش درباره امام علی (ع) گفت: دیوار کعبه برای تو شکافته شد تا افتخار همیشه تو را احاطه کند، تو در کعبه نورانی شدی و پس از یک دنیا انتظار دعای مادرت در بیت الله الحرام مستجاب شد، الله اکبر این علی است که به دنیا آمده است.

این شاعر و ادیب مسیحی لبنانی در پایان درباره امام علی (ع) گفت: علی همچنان الگوی بزرگ انسانیت و عدالت است و در همه عصرها نمونه بزرگ بشریت باقی می‌ماند.

او تاکید کرد با ذکر اهل بیت (ع) شعرهایش همیشه از گذشته شیرین‌تر و زیباتر می‌شود.

شیخ سامی ابی المنا

جورج شکور

شب شعر لبنان

شب شعر لبنان

شب شعر لبنان

شب شعر لبنان

انتهای پیام

کد N285659

وبگردی