آفتاب

بررسی دغدغه‌های معماری در یک کنفرانس بین‌المللی

بررسی دغدغه‌های معماری در یک کنفرانس بین‌المللی

سومین کنفرانس معماری در دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، موسسه آموزش عالی علاالدوله سمنانی ودانشگاهگرمسار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن اصانلو با اعلام این خبر افزود: کنفرانس بین المللی معماری با هدف ارتقاء سطح آموزش معماری در کشور برگزار می‌شود، چرا که امروز ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم بنابراین آموزش معماری نمی‌تواند در مرزهای خودمان باشد، پس ما مجبوریم جهت رشد معماری و بومی کردن آن نسبت به دستاوردهای معماری کشورهای دیگرشناخت داشته باشیم. شناخت دستاوردهای جهانی مستلزم دعوت از اساتید برجسته دیگر ملل پیشرو در فن است.

اصانلو در ادامه، تفاهمنامه میان دانشگاه‌ها در امر برگزاری این کنفرانس بین المللی را موفقیتی در زمینه ارتباطات علمی معماری دانست وگفت؛ پیرو تفاهمنامه مشترک که بین دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، موسسه آموزش عالی علاالدوله سمنانی، دانشگاه گرمسار و مرکز معماری حوزه هنری منعقد شده است.

کنفرانس بین المللی معماری هرسال برگزار خواهد شد. امسال سومین دوره برگزاری این کنفرانس بین المللی که در سالهای گذشته با استقبال اساتید ودانشجویان معماری روبه رو شد خود را مدیون این تفاهمنامه می‌داند چرا که شاید یکی از بهترین تفاهمنامه‌هایی باشد که توانسته موفقیت‌هایی در زمینه ارتباطات علمی معماری داشته باشد.

وی در ادامه موضوعات مورد بررسی در این کنفرانس‌ها را دغدغه امروز معماری دانست و افزود؛ امسال نیز با حضور پرفسور «آنتونیوساجو» مدیر گروه دکتری معماری دانشگاه ساپینزای رم، سیکل کنفرانس برگزار خواهد شد، در این سیکل کنفرانس‌ها موضوعاتی که امروز در معماری دغدغه بسیای از معماران است مورد نقد وبررسی قرار خواهد گرفت و از مهم‌ترین این موضوعات، «بررسی معماری راسیونالیسم»، معماری منطق‌گرا (معماری مدرن) است نگاه به این موضوع با توجه به اینکه ما در صد سال اخیر بعد از انقلاب مشروطیت در ایران معماری مدرن را داشته‌ایم بسیار مهم است، چرا که یکی ار راهکارهای درک این معماری شناخت ریشه‌های این معماری است، با این تفاسیر یکی از موضوعات مورد بررسی در این کنفرانس‌ها نقد بنیانگدار معماری راسیونالیسم است.

از دیگرموضوعات مورد بررسی در این کنفرانس‌ها «نقش فرهنگ در شکل کیری معماری مدرن» است چرا که هر کشوری فرهنگ بومی خودش را دارد بنابراین بومی کردن فرهنگ معماری مدرن می‌تواند در مقابل جهانی شدن تنها راه مقاومت بومی کردن فرهنگ‌های محلی باشد که می‌تواند نقش تاثیر گذاری را در هویت سازی معماری داشته باشد دیگرموضوع مورد بررسی در این کنفرانس‌ها نقش «کمربند‌های سبز در شهرهای آلوده» است که بنظر می‌رسد این موضوع با توجه به اوضاع آلودگی‌های محیطی در طراحی شهرهای امروزمامی تواند نقش بسیارمهمی را ایفا خواهد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز معماری حوزه هنری؛ وی برگزاری این کنفرانس بین المللی را با توجه به بعد تاریخی گفتمان معماری ایران وایتالیا بسیار موثر قلمداد کرد و گفت؛ گفتمان معماری ایران وایتالیا تاریخی ۲۰۰۰ ساله دارد، به طوری که بعد از انقلاب مشروطیت تا سال ۱۹۲۰ ایران به صورت مطلق با ایتالیا دادستد معماری داشته است وبازمانده این تقابل معماری امروز در بناهایی در منطقه۱۲ همانند کاخ دادگستری، بانک مرکزی به وضوح دیده می‌شود به طور کلی می‌توان گفت معماری ایران وایتالیا قدمتی ۲۰۰۰ سال دارد که این گفتگو در صد سال اخیر قطع شده است که امیدوارم با توجه به قدمت معماری این دوتمدن بتوان معماری پایدار را رقم زد.

کنفرانس بین المللی معماری به مدت سه روز در روزهای سه شنبه ۳۰ اردیبهشت-پردیس معماری هنرهای زیبا، چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت-حوزه هنری، پنجشنبه ۱ خرداد-موسسه آموزش علاالدوله سمنانی، شنبه ۳ خرداد موسسه آموزش عالی هنر شیراز از ساعت ۱۱ -۱۳ پذیرای علاقه‌مندان به موضوعات معماری خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره۰۲۱۶۶۴۸۷۸۶۶تماس بگیرند.

انتهای پیام

کد N285541

وبگردی