آفتاب

همکاران بابک زنجانی هم شناسایی شوند

همکاران بابک زنجانی هم شناسایی شوند

یک عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دادگستری درباره عدم همکاری بابک زنجانی، گفت: قطعاً این فرد در سوءاستفاده‌ای که از بیت‌المال انجام داده، تنها نبوده و دست‌ها و گروه‌هایی با او همکاری داشته‌اند و شناسایی آنها می‌تواند در سهل کردن حل این پرونده مؤثر باشد.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد پرونده بابک زنجانی و عدم همکاری وی در طول بازجویی‌ها برای شناسایی اموال خود جهت پرداخت بدهی‌هایش، افزود: بابک زنجانی نمونه‌ای از محصول روندی است که در طول هشت سال گذشته در کشور شکل گرفته است. وی در دولت گذشته از رانت‌ها و موقعیت‌هایی که در اختیارش گذاشته شده بود، استفاده کرد و اکنون دولت را با حجم عظیمی از بدهی مواجه کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "او در واقع از اموال عمومی و بیت‌المال سوءاستفاده کرده است"، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقامات اشاره کردند، متولیان امر هنوز نتوانسته‌اند اموالی را که بابک زنجانی تصرف کرده است، به بیت‌المال برگردانند.

وی افزود: من فکر می‌کنم مهم‌تر از پدیده برخورد با مفاسد اقتصادی، این است که از پیدایش این‌گونه روندها جلوگیری شود. مثلاً در مورد بابک زنجانی زمینه‌ها و بسترهای لازم برای شکل‌گیری این رانت فراهم شده بود و اکنون کار رسیدگی و برگرداندن اموال بیت‌المال به خزانه، با مشکل روبه‌رو شده است. هرچقدر هم که سازوکار برخورد با این پرونده‌ها مناسب، متقن و قاطع باشد و دستگاه‌های نظارتی و قضایی به نحو احسن وظایفشان را انجام دهند، باز هم مهمتر این است که زمینه‌های شکل‌گیری چنین مسائلی در کشور از بین برود.

این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، وجود جریان آزاد اطلاعات و فضای نقد و نقادی در کشور را موجب کاهش زمینه‌های پیدایش رانت دانست و گفت: در جوامع دموکراتیک، ما کمتر شاهد شکل‌گیری رانت‌ها و مفاسد اقتصادی هستیم که دلیل عمده آن، وجود جریان آزاد اطلاعات، گسترش فضای نقد و پرسشگری مردم از مسئولان است.

وی با تاکید بر اینکه "وجود رسانه‌های آزاد می‌تواند در پیشگیری از ایجاد چنین پدیده‌هایی اثرگذار باشد"، تصریح کرد: به میزانی که برای پرسشگری مردم محدودیت ایجاد شود و جلوی گردش آزاد اطلاعات گرفته شود، زمینه مناسب برای بروز فعالیت افرادی مانند بابک زنجانی فراهم می‌شود که در بیت‌المال دخل و تصرف کنند به نحوی که دستگاه‌های نظارتی که مسئول استرداد بدهی او هستند نتوانند این منابع را به بیت‌المال برگردانند.

منصوری با بیان اینکه "در کنار نگاه قهری و سلبی باید، از جوانب ایجابی نیز به این موضوع توجه کنیم"، افزود: هیچ دستگاه نظارتی قادر نخواهد بود که با چنین حجمی از مفاسد برخورد کند. از همین بابت است که باید در وهله اول از ایجاد زمینه‌های چنین دخل و تصرف‌هایی در بیت‌المال جلوگیری کرد و به سمت پیشگیری رفت.

وی در ادامه گفت: قطعاً بابک زنجانی در جریان کارهای غیرقانونی که انجام می‌داده، تنها نبوده و دست‌هایی در ارتباط با وی فعالیت داشته‌اند که او توانسته این مقدار از اموال عمومی را تصرف و از خزانه بیت‌المال خارج کند. پیگیری افراد یا گروه‌هایی که به او کمک می‌کردند، می‌تواند در استرداد مبالغی که از بیت‌المال برداشته شده، تأثیرگذار باشد چراکه وقتی این افراد شناسایی شوند، زوایای دیگری از این موضوع نیز آشکار می‌شود.

منصوری با تاکید بر اینکه "دولت و قوه قضائیه نباید با این‌گونه مسائل با اغماض برخورد کنند"، گفت: چنانچه دست‌های پنهانی در شکل‌گیری چنین پرونده‌ای و سوءاستفاده از بیت‌المال مشارکت و نقش داشتند، باید برای مردم بصورت شفاف اعلام شود. با شفاف شدن این پیچیدگی، راه بازگرداندن بیت‌المال سهل‌تر می‌شود.

این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب در پایان تاکید کرد: قضیه پرونده بابک زنجانی امری پیچیده است و همان‌طور که اشاره کردم، فکر می‌کنم در قالب یک شبکه و مجموعه افرادی با هم این سوءاستفاده صورت گرفته و این مسأله باید مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N284791

وبگردی