آفتاب

هیات مذاکره کننده ایران، وین را به مقصد تهران ترک کرد

هیات مذاکره کننده ایران، وین را به مقصد تهران ترک کرد

وین - ایرنا - هیات مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بعد از پایان چهار روز مذاکره فشرده و سنگین با نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در چهارمین دور از مذاکرات هسته ای، شامگاه جمعه وین را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمین دور از مذاکرات هسته ای به میزبانی وین پایتخت اتریش موسوم به ˈوین 4ˈ از سه شنبه شب با شام کاری محمد جواد ظریف و خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و سرپرست گروه مذاکره کننده هسته ای 1+5 در محل نمایندگی ایران در وین آغاز و تا ساعت 18 روز جمعه به وقت محلی ادامه یافت.

طرفین مذاکره کننده از ایران و گروه 1+5 قرار بود در این مرحله از مذاکرات، تدوین و نگارش پیش نویس متن توافق جامع را در دستور کار قرار دهند که به گفته عباس عراقچی سخنگوی هیات مذاکره کننده ایرانی، اولین دور از مذاکرات رسمی پیشرفت محسوسی در مسیر تعیین شده نداشت.

عراقچی با بیان اینکه طرفین در مذاکرات فشرده خود در سطوح مختلف کارشناسی، معاونان و سران هیات ها اختلاف نظرهای زیادی داشته اند،گفت: این دور از انتظار هم نیست که در اولین دور از مذاکرات رسمی، پیشرفت محسوسی در مسیر تدوین پیش نویس متن توافق جامع نداشته باشیم .

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، به رغم اینکه وین 4 هیچگونه پیشرفت محسوسی نداشته اما این هیچگاه به منزله شکست مذاکرات نیست و دو طرف در خرداد ماه مذاکرات خود را ادامه خواهند داد.

عراقچی خاطر نشان کرد که برای خرداد ماه، دو دور مذاکره بین ایران و 1+5 پیش بینی شده است اما زمان دقیق و مکان آن هنوز به صورت قطعی مشخص نشده و در آینده اعلام خواهد شد.

سخنگوی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در نشست خبری پایانی مذاکرات وین 4، در پاسخ به این سوال که اگر در مهلت تعیین شده 6 ماهه برای دستیابی به توافق نهایی این هدف محقق نشود،چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: براساس توافق موقت ژنو مهلت مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی 6 ماه قابل تمدید است و اگر تا تاریخ 20 جولای ( 30 تیر) به توافق نرسیدم آن موقع تصمیم خواهیم گرفت.

عراقچی افزود: البته امیدواریم تا قبل از پایان این فرصت، توافق نهایی حاصل شود البته به این شرط که خواسته های ما در مذاکرات تامین شود و همچنین حقوق هسته ای ملت ایران از سوی طرفین مذاکره رعایت شده باشد زیرا تنها در این صورت است که توافق نهایی محقق خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما خواهان این نیستیم که به هر قیمتی تا قبل از 30 تیر به توافق نهایی دست یابیم زیرا هدف اصلی ما تامین حقوق و خواسته ملت است به همین خاطر اگر تا آن زمان نیز این هدف محقق نشود اتفاق خاصی نیافتاده و ما برای ادامه مذاکرات خود در این زمینه 6 ماه دیگر فرصت داریم.

اروپام** 1701** 1610 ** 1552
کد N284733

وبگردی