آفتاب

پوتین بر تامین حقوق تاتارهای کریمه تاکید کرد

پوتین بر تامین حقوق تاتارهای کریمه تاکید کرد

مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بر عزم و اراده خود برای تامین حقوق تاتارهای ساکن جمهوری خودمختار کریمه و تلاش در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز جمعه در دیدار با سران جامعه تاتارهای کریمه به مناسبت هفتادمین سالگرد تبعید تاتارها از کریمه گفت: در آستانه ایام ناگواری هستیم که از کنار آن نمی توانیم بی تفاوت بگذریم.

وی افزود: از 18 تا 20 ماه می سال 1944 نیروهای وزارت کشور شوروی در اقدامی ضدانسانی کل یک قوم را از منطقه کریمه تبعید کرد.

پوتین با بیان این که در جریان سرکوب های دوره شوروی فقط قوم تاتار کریمه آسیب ندید، اظهار داشت: بیشتر از همه در این دوره روسها دچار رنج و محنت شدند.

وی اضافه کرد: از اوایل دهه 20 قرن بیستم سرکوبی روسها شروع شد و در ابتدا قزاق های روس و سپس روحانیون ارتدوکس به شدت سرکوب شدند و پس از آن تمام مخالفان سیاسی رژیم شوروی هدف سرکوبی قرار گرفت.

وی با بیان این که تاتارهای کریمه هم رنج های زیادی را متحمل و هدف سرکوبی بیرحمانه قرار گرفتند، اظهار داشت: قوم تاتار کریمه دیرتر از همه از تبعیدگاهها به محل سکونت دائمی خود بازگشت.

وی اضافه کرد: در اواخر دهه 80 میلادی در دوره شوروی اسنادی در احیای حقوق افراد سرکوب شده تصویب شد و در سال 1991 هم فدراسیون روسیه قانونی را برای احیای حقوق اقوام سرکوب شده تصویب کرد.

وی افزود: طبیعی است قوم تاتار کریمه با توجه به قرار گرفتن این منطقه در قلمرو اوکراین در آن زمان مشمول این قانون نشد.

پوتین با بیان این که در حال حاضر شرایط تغییر کرده است، اظهار داشت: روز 21 ماه /اوریل گذشته قانونی را در احیای حقوق تاتارهای کریمه امضا کردم و امیدوارم در چارچوب اجرای این قانون برنامه های منظمی برای احیای فرهنگی و سیاسی این قوم اجرا شود تا شرایط برای بهبودی زندگی این افراد و پیشرفت آن در سکونتگاه خود فراهم شود.

وی افزود: این برنامه ها مسایل مختلف و بسیار دشوار ازجمله تنظیم اسناد مالکیت اماکن و اراضی متعلق به تاتارهای کریمه را باید شامل شود.

وی با اشاره به برنامه جامع دولت روسیه برای توسعه و پیشرفت منطقه کریمه گفت: بخشی از این برنامه به حمایت از قوم تاتار در کریمه مربوط خواهد شد و باید اقدامات مشخص را شامل شود.

رییس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود گفت: دولت روسیه در سطح فدرال، منطقه ای و محلی برای مشارکت با تمام افرادی که با صداقت خواهان بهبودی وضع زندگی مردم هستند آمادگی دارد.

وی اضافه کرد: اما به هیچ وجه نمی توانیم اجازه بدهیم قوم تاتار کریمه به ˈسکه معاوضهˈ در اختلافات ازجمله اختلافات بین کشورها به ویژه میان روسیه و اوکراین شود.

پوتین گفت: قوم تاتار کریمه در دهه های گذشته رنج های زیادی را متحمل شد و کشاندن آنها به اختلافات غیرقابل قبول است.

جمعیت تاتارهای کریمه به بیش از 250 هزار نفر می رسد که بخش قابل توجهی از جمعیت 2 میلیون و 150 هزار نفری این منطقه را تشکیل می دهد.

شبه جزیره کریمه روز 19 ماه مارس پس از برگزاری همه پرسی که اکثریت ساکنان آن به جدایی از اوکراین رای دادند با امضای قراردادی ضمیمه روسیه شد.

اروپام/2242**518 ** 1552
کد N284703

وبگردی