آفتاب

مونته نگرو؛ گامی دیگر بسوی عضویت در ناتو

مونته نگرو؛ گامی دیگر بسوی عضویت در ناتو

بلگراد- ایرنا- مونته نگرو با کسب حمایت راسخ اسلواکی برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گامی دیگر برای ورود به این سازمان نظامی برداشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، روزنامه های چاپ پودگوریتسا با اشاره به دیدار ˈمیلو جوکانوویچˈ نخست وزیر مونته نگرو با همتای اسلواکی خود در براتیسلاوا نوشتند: ˈروبرت فیتسوˈ نخست وزیر اسلواکی در این نشست تاکید کرد که دولت براتیسلاوا بر این باور است که مونته نگرو بطور کامل برای عضویت در ناتو آماده است.

فیتسو با بیان اینکه اسلواکی به فعالیتش برای کسب حمایت بیشتر از مونته نگرو برای عضویت در ناتو ادامه می دهد، اشاره کرد: یقین دارم که در نشست سران ناتو در پاییز امسال در ولز، مونته نگرو برای ورود به این سازمان نظامی دعوت خواهد شد.

بنابر این گزارش، نخست وزیر اسلواکی به گسترش همکاری های اقتصادی با مونته نگرو اشاره کرد و به موفقیت های حکومت پودگوریتسا در انجام اصلاحات برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را خوب توصیف کرد.

میلو جوکانوویچ هم در جمع خبرنگاران به دیدار خود با نخست وزیر اسلواکی اشاره کرد و گفت که در این دیدار موضوعات مختلف از جمله مساله اوکراین و تاثیر آن در امنیت اروپا، اوضاع منطقه بالکان و انگیزه مونته نگرو برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

مونته نگرو در راستای تلاش برای عضویت در ناتو اخیرا اقدام به گشایش پایگاه اینترنتی کرده است تا اینکه مخاطبین با مراجعه به این پایگاه اینترنتی بتوانند از تمامی اطلاعات برای فعالیت دولت در روند همگرایی مونته نگرو آگاه شوند.

بر اساس نتایج گزارش آژانس های تحقیقات افکار عمومی در مونته نگرو، اکثریت مردم این کشور با ورود کشورشان به ناتو مخالف هستند.

فیلیپ وویانوویچ رییس جمهوری مونته نگرو در رابطه با عضویت این کشور در ناتو پیشتر گفته بود که اگر گسترش اعضای ناتو در دستور کار اجلاس وزرای ناتو در ولز قرار بگیرد، مونته نگرو مستحق دعوت برای ورود به آن خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه مونته نگرو تنها کشور در منطقه دریای آدریاتیک است که عضو ناتو نیست، تاکید کرد که پذیرفتن مونته نگرو در این پیمان از منافع ژئوپلیتیک ناتو به شمار می رود و موضوع گسترش اعضای ناتو بهتر است که در دستور کار این پیمان قرار بگیرد.

آخرین گسترش اعضای ناتو در سال 2009 انجام شد که در آن کرواسی و آلبانی به عضویت در آن درآمدند.

مونته نگرو که با حدود 600 هزار نفر جمعیت کوچکترین کشور در بالکان غربی است به لحاظ بالا بردن ضریب امنیتی و همچنین به خاطر سرعت بخشیدن به عضویت در اتحادیه اروپا تلاش دارد که در اجلاس وزرای ناتو در سال جاری میلادی در ولز انگلیس به این پیمان نظامی ملحق شود.

مونته نگرو چهارم دسامبر سال 2009 به برنامه طرح عملی ناتو پذیرفته شد که آخرین مرحله و یکی از شرایط مهم برای عضویت هر کشور در پیمان ناتو است.

مونته نگرو آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که در 21 ماه می 2006 با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد.

اروپام**2061** 1337
کد N284292

وبگردی