آفتاب

سرزمین های کوچک مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان مبادله می شوند

سرزمین های کوچک مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان مبادله می شوند

دوشنبه - ایرنا - یک رسانه قرقیزستان اعلام کرد که بر اساس توافق هیات های مرزبانی قرقیزی و تاجیک، برخی سرزمین های کوچک مرزی و شهروندان مرزنشین با هم مبادله خواهند شد.

به گزارش ایرنا خبرگزاری آکی پرس روز جمعه به نقل از ˈقربان بای اسکندروفˈ نماینده ویژه مرزی دولت قرقیزستان اعلام کرد که هر دو کشور قبول دارند که برخی جمعیت های کوچک مرزی که در خاک این کشورها واقع شده است متعلق به کشور دیگر هستند.

وی گفت که نمایندگان قرقیزستان و تاجیکستان در مذاکرات دو روز پیش خود در شهر دوشنبه امکان تبادل برخی از مناطق در امتداد مرزها را برای تعیین حدود مرزی بررسی کرده اند.

اسکندروف اظهار داشت: شهروندانی که در این مناطق مرزی هستند به کشور خود منتقل خواهند شد و بر همین اساس حدود 800 خانوار با جمعیت حدود سه هزار نفر از تاجیکستان به قرقیزستان منتقل می شوند و بیش از 30 خانواده با جمعیت بیش از 100 نفر نیز از قرقیزستان به تاجیکستان نقل مکان خواهند کرد.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان با وجود گذشت 22 سال از استقلال دو طرف همچنان علامت گذاری نشده و این موضوع بارها باعث مناقشات مرزی بین دو طرف و سرد شدن روابط شده است.

در مناقشه هفته گذشته بین اهالی مرزی اسفره تاجیکستان و باتکند قرقیزستان هشت تاجیک و 17 قرقیز که 10 نفر از آنها نیروهای مرزبانی بودند، مجروح شدند.

چهار روز پیش نیز جمع زیادی از مرزنشینان استان ˈباتکندˈ قرقیزستان در تظاهراتی از به درازا کشیده شدن اختلافات مرزی با تاجیکستان گلایه کردند و خواستار دخالت مستقیم روسای جمهوری دو کشور برای رفع این مشکل و تعیین خط مرزی شدند.

آساق**1663** 1337
کد N284189

وبگردی