آفتاب
گزارش خبری/

پیامدهای ضرب و شتم یک شهروند ترک توسط مشاور اردوغان

پیامدهای ضرب و شتم یک شهروند ترک توسط مشاور اردوغان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: انتشار تصاویر حمله مشاور نخست وزیر ترکیه به یک شهروند معترض در رسانه ها و شبکه های اجتماعی این کشور موجی از اعتراضات را علیه دولت و حزب حاکم عدالت و توسعه به راه انداخته است.

در روزهایی که مردم ترکیه به خاطر کشته شدن بیش از 280 نفر در فاجعه انفجار معدن زغال سنگ شهر سوما عزادار هستند، انتشار تصاویر خشونت یک مقام دولت "رجب طیب اردوغان" به اعتراضات ضددولتی در این کشور دامن زده است. در این تصاویر "یوسف یرکل" مشاور نخست وزیر ترکیه در حال ضرب و شتم یک شهروند ترک در جریان بازدید وی از محل فاجعه دیده می شود.  

تصاویری که از این درگیری از زوایای مختلف گرفته شده و در آن لگد زدن یرکل به این شهروند در حالی که دو نیروی امنیتی وی را گرفته اند دیده می شود، اکنون به موضوع داغ رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی ترکیه تبدیل شده است. این مسئله همچنین مخالفان دولت ترکیه را که در جریان سفر اردوغان به سوما نیز خشم خود را با حمله به وی به نمایش گذاشتند، به انجام تظاهرات بیشتر ترغیب کرده است.

در مورد صحت چنین اتفاقی، یرکل در گفتگو با شبکه بی بی سی ترک تایید کرده که تصاویر متعلق به وی است. مشاور اردوغان همچنین فرد مذکور را یک فعال چپگرای افراطی معرفی کرده که از خارج از شهر سوما آمده و پیش از وقوع این درگیری اردوغان و شخص وی را مورد حمله قرار داده و به آنها توهین کرده است. با این حال این اظهارات نتوانست خشم معترضان را فرو بنشاند. هزاران نفر در شهر آنکارا و استانبول به خیابان ها آمده و خواستار کناره گیری دولت شدند.

این در حالی است که با شدت گرفتن فعالیت ها علیه دولت اردوغان در شبکه های اجتماعی، دامنه اعتراضات به خارج از ترکیه نیز کشیده شد. در وین "اتحادیه بین المللی ابتکار کمونیستی" از هواداران خود خواست در اعتراض به عملکرد دولت ترکیه در مقابل سفارت این کشور تجمع اعتراض آمیز برگزار کنند. تصاویر ضرب و شتم شهروند ترک اکنون به نماد بدرفتاری دولتمردان با مردم تبدیل شده و انگیزه جدیدی برای فعالیت های گروه های اپوزیسیون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شده است.

با این حال برخی رسانه ها نیز از زاویه دیگری به این موضوع پرداخته و به دفاع از مشاور اردوغان پرداخته اند. روزنامه حریت ترکیه در این باره نوشته است: فردی که در تصویر دیده می شود از اعضای شبه نظامیان چپگرای رادیکال است. وی به اردوغان و همراهانش حمله کرده و به آنها توهین کرده است. یرکل نیز در دفاع از خود گفته است: باید در مقابل این توهین ساکت می ماندم؟

جالب اینجا است که دقایقی پیش از وقوع این درگیری، اردوغان و تیم همراهش به دلیل حمله معترضان خشمگین، به یک سوپرمارکت پناه برده بودند. اما منتشر کنندگان این تصاویر در شبکه های اجتماعی به این نکته اشاره نکردند که نخست وزیر ترکیه در حالی با این برخورد مواجه شد که برای ابراز همدردی با قربانیان فاجعه سوما، سفر خارجی و برنامه های دولت را لغو کرده و شخصا در محل حاضر شده بود.

در هر حال همزمان شدن این حادثه با فاجعه وحشتناک انفجار و آتش سوزی در معدن سوما تاسف عمومی و همزمان خشم علیه دولت را موجب شده است. شب گذشته دفتر نخست وزیری ترکیه در آنکارا شاهد تجمع مخالفان دولت بود که با مداخله پلیس و شلیک گاز اشک آور و حضور خودروهای آب پاش همراه شد.

در همین راستا امروز نیز بزرگترین اتحادیه کارگری ترکیه موسوم به KESK در اعتراض به سیاست خصوصی سازی دولت اردوغان که یکی از عوامل بروز فاجعه در معدن سوما دانسته می شود، اعضای خود را به اعتصاب عمومی دعوت کرده است. این اعتصاب همزمان با عزای عمومی اعلام شده از سوی دولت به مناسبت فاجعه معدن سوما برگزار می شود.

کد N284186

وبگردی