آفتاب
همایش جهان عاری از خشونت/

صلح طلبی در رأس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است

صلح طلبی در رأس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است

دکتر علیرضا معیری رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن در "همایش بین المللی جهان عاری از خشونت: گفتگو برای صلح، امنیت و حقوق بشر" تصریح کرد: اسلام منادی صلح و همزیستی مسالمت آمیز بوده است. لذا صلح طلبی در رأس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، "همایش بین المللی جهان عاری از خشونت: گفتگو برای صلح، امنیت و حقوق بشر" با همکاری فصلنامه مطالعات بین المللی، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مرکز ملی مطالعات جهانی شدن پنج شنبه 25 اردیبهشت در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

در این همایش دکتر علیرضا معیری رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن تصریح کرد: استقرار صلح و امنیت از ضروریات عصر جهانی شدن است. این گزاره ای انتزاعی نیست بلکه ضرورتی عینی برای شرایط زیست حداقلی در جهان امروز است.

وی افزود: برقراری صلح، پرهیز از نزاع با ماهیت اسلام سازگاری تام دارد. اسلام منادی صلح و همزیستی مسالمت آمیز بوده است. لذا صلح طلبی در رأس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی تأکید کرد: توسل به خشونت و ابزارهای فشار و تحریم در عصر جهانی شدن بزرگترین مانع توسعه و پیشرفت است. وجود عصبیتها و خشونتهای قومی آرامش منطقه و جهان را سلب کرده است.

معیری تصریح کرد: مسیر پیشرفت وتوسعه در سایه عدالت، صلح و تفاهم حاصل می شود. توسعه پایدار در سایه صلح و امنیت پایدار محقق می شود. صلح و امنیت پایدار از مسائل حیاتی جهان امروز است که تأمین آن باید در سیاستگذاری همه کشورها وجود داشته باشد. در دنیای جهانی شدن هیچ فرهنگی نباید احساس تحقیر کند. انسان فقر را تحمل می کند ولی تحقیر را نمی تواند تحمل کند.

در این همایش دکتر ناتالیا ترچنکو محقق موسسه مطالعاتی شرقی آکادمی علوم روسیه به بررسی موضوع "اقلیتها و اکثریتهای دینی" پرداخت و گفت: اقلیتهای دینی و نژادی و سایر اقلیتها و وضعیت آنها در جوامع موضوعی حائز اهمیت است و حقوق آنها باید مورد احترام باشد و رعایت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به خشونتهایی که در کشورهای مختلف میان اقلیتها نژادی و زبانی و دینی در کشورهایی چون سودان جنوبی و کنگو وجود دارد توجه به مباحث آنها حائز اهمیت است. در واقع این مناقشات را می توان از طریق گفتگو حل و فصل کرد.

 

وی تصریح کرد: امروزه در زمینه روابط بین الملل خلأیی از درک کامل اقلیتها و نقش آنها در صلح اندیشی وجود دارد. عدم توازن در توسعه یافتگی باعث این مناقشات شده و مفهوم صلح غیر عمیق نگریسته شده است و حتی این مناقشات باعث ترک وطن از سوی اقلیتها شده است.

در ادامه همایش دکتر مصطفی اعلایی معاون مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه به بررسی موضوع "تنوع فرهنگی، جهان شمولی حقوق بشر و صلح" پرداخت و تصریح کرد: مسأله صلح و ثبات بین المللی از سال 1945 میلادی مورد بحث جدی قرار گرفته است.

وی افزود: باید توجه داشت که در قرن 21 از مفاهیم کلاسیک گذر کرده ایم و استفاده  از قدرت و حمله نظامی در حال حاضر یکی از عوامل تهدیدکننده صلح به شمار می رود. یکی از عوامل رسیدن به صلح احترام گذاشتن به تنوع فرهنگی است.

وی در ادامه یادآور شد: جهان شمول بودن حقوق بشر تأکید بر کرامتهای انسانی است و حقوق اساسی بشر است که انسانها با آن زاده می شود. برابری و برابری حاکمیت و اینکه افراد حق باید داشته باشند تا هویت فرهنگی خود را حفظ کنند و تنوع فرهنگی داشته باشند در ضمن اینکه به آنها احترام گذاشته شود.

اعلایی در ادامه تصریح کرد: سازمان ملل حق داشتن هویت فرهنگی و احترام به آنرا تصویب کرده است. در مصوبه سال 1993 سازمان ملل بحثهای مفصلی در مورد معنای تنوع فرهنگی و حقوق بشر و جهانی شمولی آنها شده است.

 

وی در پایان تأکید کرد: باید به دنبال درک مشترک و گفتگو در مورد فرهنگهای مختلف بود. این چیزی است که سازمان ملل متحد بر آن تأکید کرده است.

در ادامه این همایش دکتر "روبرت سزولدا" محقق موسسه مطالعات سیاسی لهستان به بررسی موضوع "عملیات حفظ صلح سازمان ملل: آیا همچنان مورد نیاز است؟" پرداخت و تصریح کرد: سازمان ملل متحد در حال حاضر نیز نیروهای حافظ صلح دارد و در این زمینه می تواند از سازمانهای بین المللی و منطقه ای نیز برای این منظور بهره بگیرد.

وی افزود: در عملیات پاسداری صلح، سازمانهای بین المللی می توانند از طرف سازمان ملل عمل کنند. برای نمونه ناتو در اروپا بهتر می تواند ایفای نقش کند تا در افریقا. همچنین اتحادیه افریقا در این قاره بهتر می تواند در خصوص حفظ صلح عمل کند.

این محقق در ادامه یادآور شد: به رغم ناکامی های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و شکست آنها در برخی عملیاتها ولی در حال حاضر نیز سازمان ملل به این نیروها نیاز دارد و البته در این خصوص این سازمان می تواند از سازمانهای منطقه ای نیز کمک بگیرد.

کد N284157

وبگردی