آفتاب

عربستان منتظر پاسخ ظریف است/ تغییر سیاست ریاض در قبال تهران

عربستان منتظر پاسخ ظریف است/ تغییر سیاست ریاض در قبال تهران

«پیشنهاد عربستان درحالی مطرح شده که ریاض و تهران در جنگ داخلی سوریه، مقابل هم قرار دارند.... این اظهارات که نشانه تغییر در سیاست عربستان در قبال ایران است، در خلال دیدار چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از ریاض بیان شد.»

به گزارش آفتاب به نقل از جام نیوز، موضوع دعوت سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان از محمد جواد ظریف و تلاش برای بهبود روابط دو کشور، توجه بسیاری از رسانه های انگلیسی زبان را به خود جلب کرده است.
گالف نیوز (Gulfnews) با بیان اینکه "عربستان سعودی و ایران علیرغم اختلافات بسیار، برای بهبود روابط تلاش می کنند" نوشته است: پیشنهادهای جدید درحالی بین عربستان و ایران رد و بدل شده که ریاض و تهران در جنگ داخلی سوریه، مقابل هم قرار دارند.
در ادامه این نوشتار می خوانیم: تحلیلگران دو کشور، دیدگاه های متفاوتی درباره بهبود روابط دارند اما همگی بر این نکته اساسی متفق القول هستند که: روابط عربستان و ایران درحال بهبود یافتن است.
خلیل الدخیل، نویسنده و محقق سعودی گفته: من به سعود الفیصل باور دارم. او در فضای عمومی نمی گوید، دعوتنامه ای فرستاده مگر اینکه این کار را کرده باشد. این دعوت، نشانه ای از بهبود روابط بین عربستان و ایران است.
محمد صادق حسینی، تحلیلگر ایرانی اما به گالف نیوز گفت: دعوت نامه کتبی از سوی وزیر خارجه عربستان برای ظریف فرستاده نشده است.
گالف نیوز در ادامه می نویسد: مقامات عربستان سعودی و ایران به ندرت با یکدیگر ملاقات می کنند، اما سه رئیس جمهور پیشین ایران یعنی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد در 15 سال گذشته از عربستان دیدار کرده اند.
پایگاه اطلاع رسانی سی تی وی نیوز (CTVnews) نوشت: ایران روز چهارشنبه از پیشنهاد عربستان سعودی برای بهبود روابط بین دو کشور استقبال کرد. یک روز قبل از آن، دیپلمات ارشد عربستان از همتای ایرانی خود دعوت به عمل آورده بود.
هرچند تهران به عباراتی کوتاه مبنی بر تایید برنامه ریزی برای سفر ظریف به عربستان بسنده کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: عربستان که متحد آمریکا می باشد، مدت هاست که نگران قدرت و نفوذ ایران در منطقه است. روابط بین دو کشور با جنگ داخلی سوریه تیره تر شد. عربستان سعودی و همسایه های سنی آن در حاشیه خلیج [فارس] از شورشیانی که برای سرنگونی دولت اسد می جنگند، حمایت می کنند در حالی که تهران پشتیبان اسد است.
سی تی وی نیوز افزود: عربستان روز سه شنبه برای شکستن یخ روابط، گامی مهمی برداشت. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان گفت، همتای ایرانی خود را برای دیدار از عربستان دعوت کرده و منتظر پاسخ است.
خبرگزاری رسمی عربستان (Official Saudi Press Agency) به نقل از فیصل می نویسد: امیدوارم ایران در تلاش برای حفظ ثبات منطقه، همکاری کند. ایران کشور همسایه ماست و ما با این کشور روابطی داشته ایم. ما با آنها مذاکره می کنیم و امیدواریم که تمام اختلافات دو کشور حل شود.
در ماه های اخیر، ظریف چندین سفر به کشورهای حاشیه خلیج از جمله امارات متحده عربی و عمان داشت که نشانه ای از بهبود روابط ایران با همایگانش می باشد. تهران علاقه خود برای همکاری نزدیک تر با عربستان سعودی را ابراز داشته بود، اما پادشاهی عربستان قبلا  تمایل کمی به افزایش روابط نشان می داد.
عرب نیوز (Arabnews) نیز در صفحه انگلیسی خود، گزارشی زیر عنوان "تمایل عربستان سعودی برای مذاکره با ایران" تنظیم کرده نوشته است: شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، روز سه شنبه در اطلاعیه مهمی اعلام داشت که از همتای ایرانی خود دعوت کرده و برای گفتگو با ظریف آماده است. این اظهارات که نشانه تغییر در سیاست عربستان در قبال ایران است، در خلال دیدار چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از ریاض بیان شد.
سعود الفیصل در پاسخ به سوال رویترز (Reuters) مبنی بر اینکه "آیا شما از وزیر خارجه یا هر مقام دیگر ایرانی جهت دیدار از عربستان و بحث درباره مسائل منطقه، دعوت کرده اید؟" تاکید کرد: پیشتر اظهاراتی مبنی بر تمایل به احیای روابط دو کشور از سوی مقامات ایرانی –رئیس جمهور ایران و وزیرخارجه اش- بیان شده بود. ما دعوتنامه ای برای وزیر خاجه ایران فرستاده ایم تا از عربستان دیدار کند. هر زمانی را که ظریف برای ملاقات مناسب ببیند ما مشتاقیم تا از وی استقبال کنیم. ایران همسایه ماست و ما روابطی با این کشور داشته و با آن ها مذاکره خواهیم کرد.
کد N283783

وبگردی