آفتاب

اروپایی ها نگران شکنجه شدن توسط دستگاه های امنیتی هستند

اروپایی ها نگران شکنجه شدن توسط دستگاه های امنیتی هستند

نتایج نظرسنجی سازمان عفو بین الملل از نگرانی شهروندان اروپا از شکنجه شدن توسط دستگاه های امنیتی کشورشان حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشتاندارد، نظرسنجی که توسط سازمان عفو بین الملل انجام شده نشان می دهد نگرانی از نقض حقوق شهروندی و شکنجه توسط دستگاه های امنیتی و پلیس به میزان قابل توجهی در کشورهای اروپایی وجود دارد.

طبق بند سوم کنوانسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا، هیچ نهادی حق ندارد شهروندان را شکنجه کرده و یا برخورد غیرانسانی با آنها داشته باشد، با این حال بسیاری از شهروندان از این که دستگاه های امنیتی کشورشان به این اصل توجه نکنند، نگران  هستند.

بر این اساس تنها 34 درصد شهروندان یونانی بر این باورند که در صورت بازداشت شدن توسط پلیس و یا دستگاه قضایی، مورد شکنجه قرار نمی گیرند. در اسپانیا کمتر از نیمی از شهروندان (47 درصد) نظر مشابهی دارند. این در حالی است که دو سوم آلمانی ها معتقدند در صورت بازداشت شدن توسط پلیس، شکنجه نمی شوند.

از دیگر نتایج این نظرسنجی که بین 21 هزار شهروند از 21 کشور انجام گرفته این است که 82 درصد پاسخ دهندگان با شکنجه کاملا مخالف بوده و آن را غیرانسانی می دانند. بر این اساس پاسخ سه چهارم چینی ها و هندی ها به این سوال که آیا شکنجه برای حفظ امنیت عمومی و منافع ملی ضروری است، مثبت است.  

همچنین 75 درصد شهروندان آمریکایی شکنجه افراد بازداشت شده توسط دستگاه های امنیتی به بهانه حفظ امنیت ملی را بدون اشکال دانسته اند.

کد N283240

وبگردی