آفتاب

پارلمان لبنان برای چهارمین بار در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند/اول خرداد جلسه بعدی

پارلمان لبنان برای چهارمین بار در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند/اول خرداد جلسه بعدی

در جلسه امروز (پنجشنبه) پارلمان لبنان که از ساعت 12 به وقت بیروت آغاز شد تعداد نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب نرسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه المنار، بری ارجأ الجلسة النیابیة الی ظهر الخمیس 22 ایار بسبب عدم اکتمال النصاب

الخمیس 15 أیار 2014، آخر تحدیث 12:32

محمد بلوط، مسئول رسانه‌ای در پارلمان لبنان اعلام کرد که به علت به حد نصاب نرسیدن اعضای پارلمان در جلسه امروز انتخاب رئیس جمهور نبیه بری جلسه سراسری به پنجشنبه 22 ماه مه (اول خرداد موکول کرد.

در جلسه اول، "سمیر جعجع" که از سوی گروه 14 مارس (طرفداران سعد حریری) برای ریاست جمهوری معرفی شد نتوانست 86 رای لازم از مجموع 124 رای پارلمان را از آن خود کند و موضوع انتخاب وی در جلسه اول منتفی شد. بدین ترتیب رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری به جلسه دوم در هفته بعد موکول شد که بر اساس قانون، دیگر کسب 86 رای برای انتخاب لازم نبود و اگر نامزدی می‌توانست 50 بعلاوه یک درصد از آرا از آن خود کند انتخاب می‌شد، اما این بار نیز مخالفان انتخاب جعجع که عمدتا از حامیان 8 مارس (گروه طرفدار مقاومت) هستند با عدم شرکت در جلسه، حد نصاب حضور دو سوم نمایندگان را محقق نکردند و به این ترتیب انتخاب رئیس جمهوری به جلسه سوم موکول شد.

بر اساس سیستم انتخاباتی پارلمان لبنان از جلسه دوم به بعد برای انتخاب رئیس جمهوری، همان 50 + 1 درصد آرا با حضور دو سوم نمایندگان کفایت می‌کند؛ اگرچه در سنوات قبل با توجه به طولانی شدن چنین گزینشی بعضا تغییراتی در شرایط انتخاب به وجود آمده است.

در جلسه اول پارلمان لبنان سمیر جعجع 48 رای از مجموع 124 رای را از آن خود کرد اما چون به حد نصاب لازم نرسید، نتوانست عنوان رئیس جمهوری لبنان را از آن خود کند. جعجع باید دور اول رای گیری 86 رای را از آن خود می‌کرد.

در آن دور علاوه بر جعجع نامزد دیگری نیز حضور داشت (هنری حلو) که 16 رای را به دست آورد و تعداد 52 ورقه سفید داده شد. 7 رای باطله نیز داده شد که نام‌های رشید کرامی، طونی فرنجیه و دانی شمعون بر روی آنها نوشته شده بود.

سمیر جعجع متهم به قتل این سه تن است و 11 سال را بر همین اساس در زندان گذرانده است. یک رای هم به نام "امین جمیل" به صندوق انداخته شد در حالی که وی اصلا کاندیدا نبوده است.

بدین ترتیب مرحله اول انتخابات برگزار شد و رییس جمهور انتخاب نشد.

نبیه بری، رئیس پارلمان نیز چهارشنبه بعد را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات اعلام کرد.

در جلسه دوم پارلمان نیز همانگونه که انتظار می‌رفت فقط 76 نماینده در صحن علنی حضور یافتند، در حالی که برای رسمی شدن جلسه باید حداقل 86 نماینده در جلسه حاضر می‌شدند و به این ترتیب رئیس مجلس با پایان زمان نیم ساعته جلسه، چهارشنبه گذشته را برای انتخاب رئیس جمهوری اعلام کرد.

جلسه دوم پارلمان لبنان به دلیل اختلاف نظر دو جریان 14 و 8 مارس به حد نصاب لازم نرسید و جلسه از رسمیت افتاد.

ادامه اختلافات برای تعیین رئیس جمهوری این موضوع را به وجود آورده که تا زمانی که عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی به توافقی دست نیابند، رسیدن به نامزد توافقی درخصوص ریاست جمهوری لبنان کاری بس دشوار است

سومین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور به دلیل نرسیدن نمایندگان به حدنصاب لازم، برگزار نشد.

تنها 70 نماینده که عمدتا از جریان 14 مارس بودند به مقر پارلمان آمدند و نمایندگان حزب الله و جناح 8 مارس و حتی برخی نمایندگان نزدیک به جریان 14 مارس نیز از حضور در نشست انتخاب رئیس جمهوری خودداری کردند.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پس از منتفی شدن برگزاری جلسه در امروز، پنجشنبه هفته آتی (15 مه) را برای برگزاری چهارمین جلسه رای‌گیری جهت انتخاب رئیس جمهور تعیین کرد و از نمایندگان تمامی جناح‌ها خواست تا در این جلسه حاضر شوند.

بری روزهاست تلاش می‌کند تا با ایجاد نوعی اتحاد میان جناح‌های سیاسی مختلف در این کشور، آنها را قانع کند تا بر سر رئیس جمهوری توافقی که آرای همه احزاب و جناح‌ها را پشت خود داشته باشد، به توافق برسند که تاکنون موفق نشده است.

انتهای پیام

کد N283093

وبگردی