آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

دمی با معتکفان مازندران/ اعتکاف همکلاسی ها و همصحبتی با پیرمعتکف

دمی با معتکفان مازندران/ اعتکاف همکلاسی ها و همصحبتی با پیرمعتکف

ساری - خبرگزاری مهر: برای به تصویر کشیدن حس و حال اعتکاف باید همنشین معتکفان شد تا عشق درونی آن نوجوان 15 ساله ای که خیلی زود بزرگ شده و یا نجوای عاشقانه همکلاسی های معتکف را درک کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوجوانی نحیف جثه و لاغر اندام که بنظر نمی رسد 15 ساله باشد اما هنگامی که خود را محمد مهدی 15 ساله و از مدرسه شاهد معرفی می کند، می توان به واقع، حقیقت اعتکاف را در رفتارش مشاهده کرد.

گوشه و کنار فضای مسجد جامع شهر، مملو از حضور معتکفانی است که سه روز دل از همه آنچه در بیرون از مسجد است بریده اند و اینک معتکف شده اند، از پیرمرد 70 ساله ای که سابقه ای 20 ساله در اعتکاف دارد تا نوجوانی که به اتفاق همکلاسی هایش در این محفل حضور دارند.

برخی به دعا و نیایش مشغول بودند، برخی قرآن تلاوت می کردند و گروههای کوچک پنج شش نفره ای نیز دور هم حلقه زده و همکلام شده بودند، اینجا بازار دعا و نیایش و بازار درس و مشق ایام امتحان داغ داغ بود.

در گنج مسجد و نزدیک قفسه ادعیه و کتابها، پیرمرد بازنشسته ای معتکف شده بود که خود را " علی اکبر سام دلیری" معرفی می کند و به گفته خودش از زمانیکه اعتکاف در شهرستان برپا شده، همه ساله در آن شرکت دارد.

اعتکاف آرامش بخش و بازگشت به معنویت است

از معنویت اعتکاف می گوید و آنکه، وقتی در این فضا قرار می گیرید، از بسیاری از مظاهر دست می کشید و هنگامیکه انسان از کارهای بد و خوب دنیا فاصله می گیرد، انس و ارتباط با خدا، سبب نزدیکی به خدا می شود و حس و حال خوبی به انسان دست می دهد.

به گفته سام دلیری، شاید در طول سال فرصت اینچنینی دست ندهد که با خدا خلوت کنیم و ایام سه روزه اعتکاف فرصتی است تا بیشتر با خدا راز و نیاز کنیم و زمینه بازگشت دوباره به معنویت، مسجد، قرآن و دعا فراهم شود.

از شیرینهای ایام اعتکاف و اعمال سه روزه اش می گوید و ادامه می دهد: اعمال آخرین روز اعتکاف و دعای ام داود، اعمال بعد از ظهر 15 رجب، روزه داری و همصحبتی با دوستان از شیرینی هایی است که برای درک آن باید معتکف شد.

حضور نوجوانان و دانش آموزان در مراسم اعتکاف هم چشمگیر بود و نوجوانی 15 ساله که خود را " محمد مهدی جانپور" و از مدرسه شاهد معرفی می کند، به خبرنگار مهر می گوید: سه سالی است که در این آیین شرکت می کنم و حضور در اعتکاف، آرامش بخش است و می خواهم به امام زمان (عج) نزدیک شوم.

وی در پاسخ به اینکه آیا حضور سه روزه در یک مکان، روزه داری و عبادت برایتان سخت نیست، با عنوان اینکه، آن دنیا، شیرینی اش بیشتر است، پاسخ می دهد.

محمد مهدی می گوید: ظهور امام زمان (عج)، سلامتی پدر و مادر و شفای همه بیماران آروزیم است و در ایام اعتکاف همواره آن را طلب کرده ام.

اعتکاف دوستان قدیمی / همصحبتی با پیر معتکفان

نوجوان 15 ساله را با حس و حال معنوی اش تنها می گذاریم و به سراغ پیرمرد 70 ساله ای می رویم که با همسن و سالهایش در مراسم اعتکاف شرکت کرده است و می گوید: سالهای قبل در مسجد چالوس معتکف می شدیم و امسال تصمیم گرفتم به نوشهر بیاییم.

این پیرمرد کلاردشتی که خود را " حمدالله مستوفی" معرفی می کند، می گوید: اعنکاف یک فضای معنوی و روحانی برای معتکفین دارد و احساس انس بیشتر با خداوند می کنید.

وی از اعتکاف به عنوان، پیشرفت، سازندگی و خط کشیدن بر روی گناهان یاد کرد و ادامه داد: این فرصت سه روزه تمرینی برای سایر روزهای زندگی است و در این آیین برای همه کسانیکه دچار مشکل هستند و برای سلامتی امام عضر و زمان (عج) دعا می کنیم.

این پیرمرد باصفای مازندرانی با عنوان اینکه برخی از دوستانم که سالهای قبل با هم معتکف می شدیم اکنون در قید حیات نیستند، بیان داشت: این گذر ایام می تواند درسی برای همه باشد و باید از فرصتهای محدود اعتکاف بیشتر بهره گرفت.

در مراسم اعتکاف، برخی دانش آموزان و دانشجویان، کتابهای درسیشان را نیز به همراه آورده اند تا بخشی از ایام اعتکاف را به درس خواندن و آماده شدن برای امتحانات پایان سال اختصاص دهند.

رامین مختاروند که برای هشتیمین بار در مراسم اعتکاف شرکت می کند، می گوید: نزدیک ایام امتحانات است و همه کتابها را آورده ایم تا به درس خواندن نیز بپردازیم.

وی می گوید: حس و حالی که در اعتکاف است، در دیگر مراسمهای معنوی محرم و رمضان نیست و برای درک آن باید متعتکف شد، چراکه اعتکاف پاکی قلب به همراه می آورد و تعامل اجتماعی را نیز بالا می برد.

افزایش شمار استقبال کنندگان از اعتکاف

افزایش شمار استقبال کنندگان از آیین اعتکاف سبب شده تا شمار مساجد و اماکن مجری طرح افزایش یابد و منوچهر حمیدی نیا دبیر اقامه نماز شهرستان نوشهر به خبرنگار مهر می گوید: امسال حدود 700 نفر در آیین اعتکاف شهرستان شرکت کرده اند و در این زمینه چهار نقطه در مسجد جامع نوشهر، پول، کجور و دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) برای این طرح درنظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: بیشتر معتفکان را سنین نوجوان و جوان تشکیل می دهد و قشرهای مختلف، بازاری، کارمند، بازنشسته ها، فرهنگی و غیره را می توان در جمع معتکفان مشاهده کرد.

حجت الاسلام علی اکبر حمید نژاد کارشناس ستاد اقامه نماز مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف را جوانان تشکیل می دهند، گفت: اعتکاف در ایام البیعض و دهه آخر ماه رمضان جزو سنتهای حسنه است که سبب انس و الفت بیشتربا خداوند می شود.

وی با بیان اینکه، بحث اعتکاف یک بحث فردی است و بیشتر عبادتهای ما با مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی پیوند می خورد و اعتکاف فرصت خوبی است تا جوان از نظر فرهنگی در مقابل هجمه های فرهنگی بیمه شود.

وی اظهار داشت: انسان معتکف خود را موظف می داند، اثرات فرهنگی اعتکاف را به دیگران منتقل کند و در ترویج این آیین نقش داشته باشد.

در استان مازندران بیش از 20 هزار نفر در مراسم اعتکاف امسال شرکت کردند و بیش از 200 مسجد و مکان مذهبی برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است.

معتکفان سفیران معنوی جامعه هستند

استاندار مازندران نیز در حاشیه بازدید از مراسم اعتکاف در ساری از معتكفين به عنوان سفيران معنوي براي جامعه ياد كرد و گفت : اعتكاف نقش مهمي در رشد معنوي و فرهنگي جامعه دارد و ما انتظار داريم تا شاهد بسط و گسترش اين سنت نبوي در جامعه باشيم

ربيع فلاح با اشاره به ماه مبارك رجب و ضرورت بهره گيري از فيوضات معنوي اين ماه گفت : در حقيقت ماه رجب پايه هاي معنوي را براي حضور در ماه مبارك شعبان و رمضان بنيان مي نهد و ما را براي حضور بر سر سفره خداوند در ضيافت رمضان مهيا مي كند.

وي حضور در اعتكاف را براي جوانان فرصت بسيار ارزشمند خواند و گفت : اعتكاف روح و جان شما جوانان را صيقل مي دهد و شما را در مقابل آسيب هاي اجتماعي مصون نگه مي دارد.

آیین سه روزه اعتکاف شامگاه پنجشنبه به پایان می رسد.

کد N282676

وبگردی