آفتاب

یادگار حضرت امام (ره)، خروج از اعتدال را خطری بزرگ برای جامعه دانست

یادگار حضرت امام (ره)، خروج از اعتدال را خطری بزرگ برای جامعه دانست

تهران - ایرنا -یادگار حضرت امام خمینی (ره) فاسق را کسی دانست که از طریق اعتدال اجتماعی خارج می شود و این موضوع را خطری مهم برای جامعه برشمرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی شامگاه چهارشنبه در جمع اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های دولت که با حضور سخنگوی دولت در بیت حضرت امام (ره)برگزارشد،گفت:توجه به فرهنگ یکی از اولویت ها محسوب می شود و همگان باید به آن اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد : در موضوع فرهنگ روابط عمومی ها وظیفه سنگینی را برعهده دارند و در باب این موضوع تعاریف مختلفی صورت گرفته است .

یادگار امام ره تصریح کرد مجموعه هنجارهای یک جامعه و پیوندهای رفتاری و گفتاری آن از فرهنگ نشات می گیرد .

حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی تاکید کرد عنصر ˈ هنجار مندی ˈ یکی از مسائل مهم در فرهنگ است و توجه داشتن به هنجارهای درونی جامعه مبتنی بر همان هنجار مندی است .

وی اضافه کرد : وقتی هنجارها مورد هجوم قرار می گیرد بحث تهاجم فرهنگی مطرح می شود و وقتی همان هنجارها فربه می شود می توان گفت که تناقض فرهنگی پدید امده است .

تولیت آستان امام (ره) با بیان اینکه هنجارها می تواند هرچیزی باشد،گفت : گاه این هنجارها تبدیل به صادرات و یا واردات فرهنگی خواهد شد که باید به آن توجه نشان داد.

یادگار امام (ره) به تقسیم بندی فرهنگی اشاره کرد و گفت باید در تقسیم بندی فرهنگی این موضوع لحاظ شود که ایا این فرهنگ ریشه در اموزه های دینی دارد یا خیر و یا آن که فرهنگ شما برامده از ملیت شماست یا این که از آموز ه های دینی می باشد.

حجت الاسلام حسن خمینی تاکید کرد، محیط های مختلف، مصداق های مختلف فرهنگی را تعریف می کند و فرهنگ در هرجامعه ای تعریف متفاوتی دارد .

وی با بیان اینکه در یک نظام فرهنگی شاخصه های هنجارهای فرهنگی تفاوت دارد، گفت: یکی از مهمترین شاخصه های هر نظام فرهنگی هنجارهای فرهنگی آن است و مجموعه ای از هنجارها می تواند کردارها نمادها رفتارها و هویت فرهنگی یک ملت را تشکیل دهد .

وی اظهار کرد : وقتی بنای کار فرهنگی را دارید باید به این نکته توجه کنید که به سراغ کدام عنصر بروید و کدام عنصر دارای ارزش فرهنگی بیشتری است.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب امسال را سال فرهنگ نامگذاری فرموده اند، گفت باید به این توجه نشان دهیم که کدام جز از اجزای فرهنگ ایرانی که ریشه در سنت و ملیت دارد مورد تضعیف واقع شده و به آن بیشتر بپردازیم .

سید حسن خمینی یکی از مهمترین بخش های فرهنگی را مصادیق ادب دانست و گفت یکی از رفتارها ادب کلام و حیا و چشم است .

حجت الاسلام خمینی جامعه ما را از لحاظ تاریخی به شدت مودب دانست و گفت مهمترین علائم فرهنگ ایرانی ادب است . در سراسر شعر و ادبیات فارسی . ادب مورد لحاظ قرار گرفته البته بی ادبی هم کم نداشته ایم اما به عنوان هنجار مورد قبول قرار نگرفته و نوعی بزه بوده است.

یادگار امام تصریح کرد همه جوامع فاسق دارند . فاسق به معنای کسی است که از اعتدال اجتماعی خارج می شود و این رفتار از همه جامعه ها چه غربی و حتی در زمان پیامبر هم وجود داشته است.

وی تاکید کرد آن چیزی که خطرناک است این است که فسق تبدیل به هنجار یعنی ارزش شود.

وی خاطر نشان کرد مگر می توان با رفتارهای غیر اخلاقی به جنگ ناهنجاری های دینی برویم. در طول این سالها هر موقع توانسته ایم ارزش را حاکم کنیم از مسیر اخلاق و ادب پیش رفته ایم .

یادگار حضرت امام به رفتار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در زمینه ادب اشاره کرد و گفت ان بزرگوار یک واژه غیر مودبانه در طول زندگی اشان نگفته اند حتی اسم ریگان را هم اقای ریگان مطرح می کردند .

جلسه شورای روابط عمومی های دستگاههای دولتی به مناسبت هفته روابط عمومی باحضور حجت الاسلام سید حسن خمینی و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حسینیه جماران برگزار شد.

7261/1547 ** 1917
کد N282491

وبگردی