آفتاب

نخست وزیر ترکیه قول تحقیق در خصوص کشته شدن معدنچیان را داد

نخست وزیر ترکیه قول تحقیق در خصوص کشته شدن معدنچیان را داد

آنکارا – ایرنا – ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه در ˈمانیسا ˈ محل بروز سانحه دلخراش انفجار معدن ذغال سنگ که بیش از 230 کارگر را به کام مرگ برد ، قول تحقیق و تفحص در خصوص بروز این سانحه داد و گفت : چنین حادثه ای تنها مختص ترکیه نیست.

به گزارش ایرنا، وی با بر شمردن نمونه هایی از بروز چنین فجایعی در معادن ذغال سنگ کشورهای مختلف از جمله چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه گفت: گزارش های دریافتی حاکی از آن است که معدن زغال سنگ شرکت ˈسوماˈ در مانیسا از نظر امنیت کاری هیچ مشکلی نداشته است.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه از عصر روز گذشته تاکنون اجساد 238 کارگر از معدن خارج شده است، اظهارداشت : براساس آماری که توسط شرکت فعال در معدن زغال ارائه شده است نزدیک به 130 کارگر هم اکنون در معدن محصور مانده اند.

نخست وزیر ترکیه این سانحه را یکی از بزرگترین فجایع در تاریخ این کشور بر شمرد و افزود : در سال 1992 میلادی نیز در انفجاری در معدن زغال سنگ در ˈزونگولداکˈ در شمال ترکیه 263 نفر کشته شدند.

وی با تقدیر از رسانه های جمعی که با لحاظ حساسیت های مردم داغدیده از زمان بروز حادثه ، بطور بی وقفه و زنده تحولات را به افکار عمومی ترکیه منتقل می کنند، از خونسردی و یکصدایی سیاستمداران نیز در قبال این سانحه تشکر کرد.

اردوغان با یاد آوری اینکه سه روز در ترکیه عزای عمومی اعلام شده و مجلس نیز 2 روز تعطیل شده است، تصریح کرد: تلاش می شود به سرعت مراحل انتقال اجساد و دفن آنها انجام شده و در عین حال گروه های امداد همچنان به کار خود ادامه می دهند.

وی با دشوار خواندن شرایط فعالیت امدادگران در بیرون آوردن اجساد و مصدومین گفت : دولت آنکارا از زمان بروز سانحه تمامی امکانات خودرا برای نجات معدنچیان بسیج کرده است.

اردوغان با تاکید بر اینکه تلفات بطور عمده ناشی از گاز منوکسیدکربن بوده و سوختگی و زخمی شدن کارگران محصور مانده در داخل معدن مطرح نیست، گفت: دولت در نظر دارد چه از نظر معنوی و چه از نظر مادی به بازماندگان حادثه کمک کند.

نخست وزیر ترکیه با یادآوری اینکه دولت مراسم جشن حاکمیت ملی و روز جوانان در 19 مه ( دوشنبه آینده) را لغو کرده است، در خصوص تلاش برخی محافل افراط گر برای ایجاد تشنج در جامعه با سوء استفاده از احساسات مردم سوگوار هشدار داد و گفت: به چنین محافلی فرصت داده نخواهد شد.

قرار است ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری و ˈجمیل چیچکˈ رییس مجلس ترکیه نیز فردا عازم منطقه شده و با مقام های محلی در خصوص بروز حادثه گفت وگو کنند.

خاورم/2011**230 **1010
کد N282325

وبگردی