آفتاب

اقتصاد اوکراین در سال جاری وارد رکود می شود

اقتصاد اوکراین در سال جاری وارد رکود می شود

تهران- ایرنا- بانک اروپایی توسعه و بازسازی روز چهارشنبه اعلام کرد : اوکراین در سال جاری با رکود عمیق و روسیه کاهش رشد اقتصادی مواجه اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو، این بانک در نشست سالانه اش اعلام کرد : بحران در روسیه و اوکراین تبعات عمیقی بر اقتصادهای هر دو کشور خواهد داشت و بهبود اقتصادی در کل کشور های عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق را نیز تهدید می کند.

بانک اروپایی توسعه و بازسازی (European Bank of Reconstruction and Developement) که پیش بینی های خود را برای رشد اقتصادی در سال 2014 به شدت کاهش داد اعلام کرد انتظار دارد اوکراین در سال جاری وارد رکود و کاهش 7 درصدی تولید ناخالص داخلی شود.

بانک اروپایی توسعه و بازسازی برای کمک به کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق و دوران گذار آنها به اقتصاد بازار آزاد و استقرار دموکراسی تاسیس شد.

صندوق بین المللی پول که ماه گذشته کمک 17 میلیارد دلاری و بسته کمکی به اوکراین را تصویب کرد، پیش بینی کرده است، تولید ناخالص داخلی اوکراین 5 درصد در سال 2014 کاهش یابد.

این در حالی است که بانک اروپایی توسعه و بازسازی اوایل سال جاری و پیش از آغاز بحران اوکراین پیش بینی کرده بود اقتصاد اوکراین در سال 2014 رشد اقتصادی 1.5 درصدی را تجربه کند. این بانک روز چهارشنبه برآورد کرد اقتصاد روسیه در سال جاری اصلا رشد نداشته باشد و در سال 2015 رشد اقتصادی 6 دهم درصدی را ثبت کند. در حالیکه در ماه ژانویه برآورد کرده بود اقتصاد روسیه در سال 2014 حدود 2.5 درصد رشد کند.

البته صندوق بین المللی پول در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) اعلام کرد اقتصاد روسیه وارد رکود شده است.

این بانک همچنین رشد اقتصادی سال 2014 را برای کل کشورهای این منطقه از 2.7 درصد به 1.4 درصد کاهش داد. مناطقی که بانک توسعه و بازسازی اروپا زیر نظر دارد شامل اروپای شرقی و مرکزی همچنین ترکیه و اقتصادهای نوظهور در آفریقا و خاورمیانه می شود به طور کلی در سال 2012 رشد اقتصادی 2.3 درصدی را تجربه کردند.

اوکراین که از آذر ماه سال گذشته صحنه اعتراضات مردمی و برکناری دولت تحت حمایت مسکو بوده است، با تنش های زیادی از جمله جدایی شبه جزیره کریمه از کی یف، پیوستن آن به مسکو و فعالیت های جدایی طلبان طرفدار روسیه در شهرهای شرق این کشور روبرو شده است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N282007

وبگردی