آفتاب
معرفی کتاب؛

«انگلیس و اروپا؛ تحلیل گفتمان سیاست خارجی»

«انگلیس و اروپا؛ تحلیل گفتمان سیاست خارجی»

کتاب« انگلیس و اروپا تحلیل گفتمان سیاست خارجی» نوشته فاطمه همویی برای نوبت اول از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است. در این کتاب آمده که بریتانیا همواره نگاهی ابزاری به اروپا و همگرایی منطقه ای داشته و فقط در مواردی با روند وحدت اروپا همراه بوده که در راستای منافع ملی این کشور بوده است

 به گزارش خبرگزاری مهر، با مروری تاریخی بر نگاه بریتانیا در دوره های مختلف به وحدت اروپا و سپس تحلیل این رویکرد از طریق گفتمان با استفاده از دو روش شناسایی نشانه ها(دال و مدلول) و تحلیل استعاره های اسنادی به این نتیجه می رسیم که بریتانیا همواره نگاهی ابزاری به اروپا و همگرایی منطقه ای داشته و فقط در مواردی با روند وحدت اروپا همراه بوده که در راستای منافع ملی این کشور بوده است. به عبارت دیگر، بریتانیا تن دادن کامل به سیاست های اروپایی را مغایر با منافع ملی خود قلمداد می کند و با حفظ نمادهایی از هویت ملی مثل پوند، سعی در حفظ هویت بریتانیایی و حاکمیت ملی خود دارد. بنابراین منافع ملی نیز خود بر ساخته گفتمان هاست و هر کشوری با توجه به گفتمان های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، و رویه های گفتمانی درون آنها، منافع ملی کشور خود را تعریف کرده و در واقع آنها را بر می سازد.

در این کتاب با ارائه شواهد عینی و استنادات متنی نشان داده می شود که چگونه مسئله هویت و تضادهای هویتی، منجر به برساختگی هویت ها و تعریف دیگری می گردند و چگونه تضاد بین این حد و مرزهای عملکرد را تعریف می کند. همچنین هویت ها هرگز ثابت نبوده، بلکه سیال هستند و پیوسته  در حال باز تولید شدن می باشند. بریتانیا برداشت محدود از پیوستن به اروپا داشته و هویت اروپایی را هرگز جذب نکرده است. در واقع تمایز هویت بریتانیایی و اروپا پیوسته درحال باز تولید شدن است.

این کتاب شناخت نسبتاً جامع و مفیدی از چگونگی برساخته شدن هویت ها، منافع ملی و فرایند بازتولید شدن آنها در فرایندهای اجتماعی و معادله ای قدرت به دست می دهد. همچنین روشن می کند که فرهنگ سیاسی خاص که از درون برساختگی هویت ها و گفتمانهای خاص شکل می گیرد، می تواند منجر به کند کردن روند همگرایی شده و در صورت قوی بودن روند همگرایی، به انزوای منطقه ای یک کشور بینجامد. بنابراین در خاورمیانه و آسیای مرکزی که روند همگرایی به خودی خود ضعیف است، فرهنگ های سیاسی و هویت های مختلف و بعضاً متضاد، با اولویت دادن منافع ملی خود، به تضعیف بیشتر این روند کمک می کنند. کاربرد خلاقانه استعاره ها در توسعه های سیاسی جدید، مشخصه تحلیل گفتمان عمومی و سیاسی است که باید برای درک جهت گیری های سیاسی و چرخش مباحثات در جامعه گفتمانی مربوطه، در ردیف روش های رایج تحلیل گفتمان قرار گیرد.

پیشینه روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا؛ چارچوب مفهومی: گفتمان و تحلیل گفتمانی؛ نگاه سیاستمداران بریتانیایی به اتحادیه اروپا: شناسایی دال و ملولها؛ تحلیل استعاره های اروپایی بریتانیا فصول چهار گانه این کتاب را تشکیل می دهند.

 

 

تحلیل گفتمان در روابط بین الملل، اسطوره ستیزی اروپایی به عنوان دیگری، نهادهای اروپایی و رویکر بریتانیا در قبال پیوستن به آنها، محورهای جدال میان بریتانیا و اروپا، گسترش اتحادیه اروپا، قانون اساسی اروپایی، سناریوهای بدن،  سناریوهای خانوادگی-خانواده اروپایی از جمله موضوعات و مباحثی است که نویسنده در این کتاب بدانها پرداخته است.

کتاب« انگلیس و اروپا تحلیل گفتمان سیاست خارجی» نوشته فاطمه همویی برای نوبت اول در 176 صفحه و شمارگان 200 جلد از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است.

کد N281830

وبگردی