آفتاب

تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد شکنجه زندانیان عراقی توسط نظامیان انگلیس

تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد شکنجه زندانیان عراقی توسط نظامیان انگلیس

دیوان بین‌المللی کیفری(لاهه) بار دیگر تحقیقات اولیه برای رسیدگی به اتهاماتی مبنی بر شکنجه نظام‌مند زندانیان عراقی توسط نیروهای انگلیس بین سال‌های 2003 تا 2008 را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دادگاه مستقر در لاهه پیشتر نیز تحقیقاتی در رابطه با اتهام‌های مشابهی در سال 2006 انجام داده بود اما به دلیل آنکه مدارک به حد نصاب نرسیده بررسی جامع انجام نشد.

دادستان دادگاه جرایم جنگی در جمع خبرنگاران در سازمان ملل گفت: من اوایل سال جاری اطلاعات اضافی دریافت کردیم که بسیار بیشتر از اطلاعات سال 2006 است. تمامی این مدارک مربوط به شکنجه نظام‌مند زندانیان از سوی نیروهای انگلیسی است.

در ماه ژانویه یک گروه حقوق بشری مستقر در برلین و یک شرکت حقوق انگلیسی یافته‌های خود را در قالب یک گزارش 250 صفحه‌ای به دفتر دادستان دیودان بین‌المللی کیفری ارسال کردند.

طبق این گزارش بیش از 400 زندانی سابق عراقی اتهاماتی مبنی بر سوءرفتار شدید را مطرح کرده‌اند که 85 تن از آنان به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده‌اند. دفتر این دادگاه بین‌المللی اعلام کرد: در این گزارش جزئیات بیشتری از سوء رفتارها با زندانیان ذکر شده است که اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N281251

وبگردی