آفتاب
همزمان با تشدید تنش در مناسبات مسکو و غرب

روسیه ناوگان دریای سیاه خود را تقویت می کند

روسیه ناوگان دریای سیاه خود را تقویت می کند

مسکو- ایرنا- همزمان با تشدید تنش در مناسبات مسکو و غرب بر سر تحولات جاری اوکراین دریاسالار ویکتور چیرکوف فرمانده نیروی دریای روسیه از برنامه این نیروی برای تقویت ناوگان دریای سیاه در کوتاه مدت خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی چیرکوف روز چهارشنبه گفت: بر این اساس ناوگان دریای سیاه روسیه در شهر بندری سواستوپول منطقه کریمه تا سال 2020 میلادی طیفی از تجهیزات جدید را دریافت می کند.

وی افزود: بر اساس برنامه تقویت ناوگان دریای سیاه روسیه در شش سال آینده 30 فروند رزمناو و کشتی جنگی جدید به امکانات و تجهیزات فعلی این ناوگان افزوده می شود.

مقام ارشد نظامی روس اضافه کرد : هدف از این اقدام افزایش صرف شمار نیروهای نظامی در این پهنه آبی نیست بلکه این نیاز ناوگان دریای سیاه است که مدت هاست نوسازی نشده است.

درهمین حال کارشناسان مسایل نظامی از تشدید تنش در مناسبات مسکو با کشورهای غربی و اقدام ناتو برای تقویت حضور خود در منطقه بالتیک و کشورهای شرق اروپا به عنوان دلیل اصلی برنامه تقویت ناوگان دریای سیاه روسیه به عنوان اصلی ترین مانع باز دارنده پیشروی ناتو به سوی مرزهای غربی روسیه یاد می کنند.

پیش از این سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرده بود که ناوگان روسیه در دریای سیاه در سال 2014 میلادی با اعزام زیر دریایی ها و ناوهای نسل جدید تقویت خواهد شد.

شایگو در ان موقع با بیان اینکه ناوگان دریای سیاه همواره تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت کرده است اذعان کرد که با توجه به پیوستن کریمه به روسیه، ضرورت انجام تغییرات در برنامه توسعه این ناوگان به وجود آمده است.

وزیر دفاع روسیه تشریح کرد: امسال یگان های جدید پدافند هوایی و یگان های تفنگداران دریایی در محل های استقرار نیروی دریایی ما تشکیل خواهد شد. امسال زیر دریایی های جدیدو ناوهای نسل جدیدی به ناوگان دریای سیاه اعزام می شوند و این نکات توجه کافی ما را طلب می کند.

این در حالی است که خبرگزاری ریانووستی نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرد افزایش تحرک نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه از اوایل فوریه سال جاری به این سو، نگرانی روس ها را از تلاش غرب برای تغییر موازانه قوا در منطقه برانگیخته است.

در این گزارش آمده بود: واشنگتن در راستای تقویت حضور خود در دریای سیاه ناوچه ˈ تیلورˈ و ناو فرماندهی مونت ویتنی را به دریای سیاه اعزام کرده است و از 11 آوریل امسال نیز ناوشکن دونالد کوک و ناو شناسایی فرانسوی دوپو دولوم در این دریا مستقر هستند.

اروپام/۵۱۸ ** 1064
کد N281055

وبگردی