آفتاب

گسترش بیماری‌های ریوی، سوغات بادهای 120 روزه سیستان

گسترش بیماری‌های ریوی، سوغات بادهای 120 روزه سیستان

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: در بین بادهای محلی ایران بادهای 120روزه سیستان از مهم‌ترین پدیده‌های اقلیمی است که در بخش شرقی سرزمین ایران برای مدتی از سال حاکمیت می‌یابند. محدوده وزش این بادها خراسان جنوبی تا سیستان و زمان آن فصل تابستان است.

محمود خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: باد 120 روزه سیستان در دوره گرم سال یعنی از 15 خرداد تا 15 مهر به مدت 120 روز از ارتفاعات شمال شرقی ایران به سرزمین‌های جنوب شرقی ایران می‌وزد.

وی ادامه داد: بادهای 120 روزه در سیستان حاصل توده‌های پرفشار غربی است که در فصل تابستان از جهت شمال شرق به جنوب شرق می‌وزد حد اکثر سرعت وزش این باد در تیرماه به صد کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد که در مسیر باعث جابجایی ریگ‌های روان می‌گردد و طوفان‌های شن، تپه ماهور و ماسه بادی‌ها را شکل می‌دهد؛ طرح تثبیت شن‌های روان به وسیله مالچ پاشی و ایجاد پوشش گیاهی تنها راه جلوگیری از پیشرفت این طوفان‌ها در منطقه سیستان است.

خسروی اضافه کرد: شدت بادهای 120 روزه در شرایط کنونی موجب مشکلات زیادی از نظر زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی شده است. این جریان هوایی از نظر زیست محیطی شرایط را برای بروز انواع بیماری‌های جسمی آماده می‌سازد و از نظر اقتصادی موجب تخریب زیرساخت‌های شهری و روستایی و تاسیسات آبیاری، کشاورزی و صنعتی می‌شود.

وی گفت: گسترش بیماری‌های ریوی، آسمی و آلرژی سوغات بادهای 120 روزه سیستان است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: بیماری‌های تنفسی، گوارشی و چشمی زیادی در اثر آلودگی‌ این بادها مردم را تهدید می‌کند.

خسروی خاطرنشان کرد: وقتی تبخیر بر اثر افزایش ناگهانی دما در تابستان و وزش باد بالا می‌رود نیاز آبی گیاه تامین نشده و باعث خسارت بادزدگی می‌شود. هم‌چنین زمان وزش این باد که مصادف با زمان برداشت غلات دشت زابل است به غلات و محصولات کشاورزی خسارات زیادی وارد می‌کند و کشاورزان هر سال با این مشکل روبرو هستند و خسارات ناشی از وزش باد 120 روزه را متحمل می‌شوند.

انتهای پیام

کد N281005

وبگردی