آفتاب

ناسیونالیست‌های هند پیشتاز نتایج انتخابات پارلمانی

ناسیونالیست‌های هند پیشتاز نتایج انتخابات پارلمانی

نتایج نظرسنجی از نیم‌میلیون نفر نشان می‌دهد که حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا، بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان آتی هند خواهد داشت و حزب حاکم "کنگره" با شکستی تاریخی روبه‌رو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بزرگترین انتخابات جهان روز دوشنبه در هند پایان گرفت. طبق پیش‌بینی موسسات نظرسنجی این کشور حزب بهاراتیا جاناتا (ائتلاف هندوهای ناسیونالیست) پیروزی آشکاری به دست خواهد آورد. نخست وزیر آینده هندوستان به احتمال زیاد، نارندرا مودی، سروزیر کنونی ایالت گجرات خواهد بود.

طبق آمار چهار انستیتوی بزرگ نظرسنجی هند، ناسیونالیست‌های هندی حتی می‌توانند اکثریت مطلق پارلمان هند را کسب کنند. اعلام نتایج نظرسنجی‌ها در شبکه‌های تلویزیونی هند، هیجان زیادی در افکار عمومی هندوستان ایجاد کرد. پیروزی مودی قطعی به نظر می‌رسد اما هواداران حزب او برای جشن گرفتن باید مدتی صبر کنند زیرا شمارش نیم میلیارد رای دستکم تا روز جمعه ۱۶ ماه مه (۲۶ اردیبهشت) طول خواهد کشید.

طبق نظرسنجی‌ها، حزب کنگره ملی در بهترین حالت می‌تواند ۹۲ تا ۱۰۲ کرسی در پارلمان هند به دست بیاورد در حالیکه حزب بهاراتیا جاناتا و گروه‌های ائتلافی آن می‌توانند ۲۷۰ تا ۲۸۲ کرسی کسب کنند. مجلس هندوستان متشکل از ۵۴۵ کرسی است.

شگفتی در مناطق روستایی

البته نتایج نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های مبتنی بر آنها می‌توانند در روزهای آینده کاملا نامعتبر جلوه کنند. یک دلیل آن است که نظرسنجی‌ها در هندوستان غالبا تصویر نادرستی از واقعیت ارائه می‌دهند. به طور نمونه در سال ۲۰۰۴ همه تجزیه تحلیل‌ها نشان‌گر پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا بود ولی پس از شمارش آرا چنین نشد.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان دلیل این تفاوت را ناشی از هزینه‌های بالای یک نظرسنجی فراگیر می‌دانند. پرس و جو از کلیه گروه‌های قومی، مذهبی با زبان‌های مختلف در شبه‌قاره بزرگ هند، بسیار گران و پرزحمت است و موسسات نظرسنجی عموما مردم مناطق دورافتاده‌تر را در تحقیقات خود لحاظ نمی‌کنند. برای همین، شگفتی‌ها در زمان شمارش آرا در مناطق روستایی و دورافتاده روی می‌دهند.

تنها آمار قطعی در این میان، میزان مشارکت مردم بوده که ۳۸ / ۶۶ درصد عنوان می‌شود. این میزان در تاریخ انتخابات هند بی‌سابقه بوده است. این انتخابات روز ۷ آوریل (۱۸ فروردین) شروع شد و پنج هفته طول کشید.

واکنش بازار

بازار داد و ستد هندوستان در واکنش به پایان انتخابات و پیش‌بینی‌های مربوط به پیروزی مودی، تکانی جدی خورده و بهای روپیه به بالاترین میزان آن در ده ماه گذشته رسیده است.

علت تکاپو و هیجان کنونی در بازار هندوستان، وعده‌ها و شعارهای مودی در گسترش دامنه شکوفایی اقتصادی گجرات به سایر نقاط این کشور است. حزب مودی که در گجرات حاکم است، توانسته در ۱۳ سال گذشته بسیاری موانع بوروکراتیک بر سر راه سرمایه‌گذاران را ملغی کند و تسهیلاتی مشابه سرمایه‌گذاران خارجی به صاحبکاران محلی بدهد.

در مرامنامه حزب بهاراتیا جاناتا تاکید زیادی روی پایان دادن به رخوت سیاسی و مهار فساد شده است. این حزب قول تثبت نرخ تورم، کارآفرینی، احیای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، اصلاحات مالیاتی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را داده است. مودی می‌خواهد با اجرای همین نسخه در سراسر هند، ساختارهای کهنه را عوض کند و فرصت‌های شغلی جدیدی بیافریند.

با پیروزی احتمالی حزب مودی‌، حزب کنگره ملی شکستی تاریخی را متحمل خواهد شد. این حزب که بنیانگذار آن نهرو است، از زمان استقلال هندوستان از بریتانیا و نزدیک پنجاه سال حزب حاکم بوده است.

یکی از دلایل افول ستاره حزب کنگره ملی، سرخوردگی هواداران آن از مبارزه این حزب با فساد اداری و اقتصادی است. مودی با شعار مقابله با فساد به میدان آمده و از نظر رای‌دهندگان، بدیل مناسبی برای دولت کنونی است. اما مشکل اینجاست که حضور یک ناسیونالیست هندو در راس قدرت کشوری با یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت با تنوع گسترده قومی و مذهبی، می‌تواند آتش منازعات فرقه‌ای و مذهبی را برافروزد.

نقطه تاریک کارنامه مودی

مودی مراحل ترقی سیاسی خود را از یک تشکیلات افراطی و دست راستی هندو آغاز کرده و این تشکیلات می‌تواند در صورت نخست وزیر شدن او صاحب نفوذ بیشتری در سیاست هند شود. مودی ۶۳ ساله در گذشته به کرات از کراهت نسبت به اسلام سخن گفته و تنها در سخنرانی‌های انتخاباتی این لحن را ملایم‌تر کرده است. این در حالی است که دستکم ۱۳۸ میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۰۲ وقتی مودی سروزیر ایالت گجرات بود، کشمکش‌های مذهبی گسترده‌ای در این ایالت در گرفت که هزاران نفر در آن کشته شدند. بیشتر قربانیان این منازعات مذهبی مسلمانان بودند. کشتار گجرات از نقاط سیاه پیشینه مودی است. نقش و مسئولیت او در این کشتار هیچگاه روشن نشد.

رویدادهای خونین گجرات در صحنه بین‌ا‌لمللی نیز دردسرهایی برای حزب بهاراتیا جاناتا و مودی فراهم کرد. در سال ۲۰۰۵ آمریکا به دلیل نقض آزادی‌های مذهبی در گجرات، به مودی ویزای سفر به ایالات متحده را نداد.

انتهای پیام

کد N280759

وبگردی