آفتاب

نشست نگاهی به حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری: اللامع فی الامثلة زیج الجامع برگزار می شود

نشست نگاهی به حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری: اللامع فی الامثلة زیج الجامع برگزار می شود

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نشست علمی نگاهی به «حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری: اللامع فی الامثلة زیج الجامع»۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نگاهی به «حل المسائل نجوم محاسباتی در قرن پنجم هجری: اللامع فی الامثلة زیج الجامع» با حضور مریم زمانی چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه از ساعت 15 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.
 
عمده‌ کتابهای نجومی دوره‌ اسلامی کتابهای مربوط به هیئت و زیجها هستند. کتابهای هیئت ساختار جهان و سازوکار حرکت اجرام را توصیف می کردند و محاسبات و مباحث مربوط به آن در زیجها بیان می شدند. زیجهای بسیاری در دوره‌ اسلامی تدوین شدند که از جمله آنها زیج صابی بتانی، زیج خاقانی کاشانی و زیج جامع کوشیار می باشند.
 
کوشیار بن لبان گیلی زیج جامع را در حدود اواخر قرن چهارم ه.ق و در چهار گفتار (مقاله) نوشته است. گفتارهای کتاب بنام حساب ابواب، جدولها، هیئت و درستی برهانها می باشند. گفتار اول شامل هشت فصل است که به موضوعاتی همچون تقویمها، ریاضیات مورد استفاده در مسائل نجومی، مسائل نجومی و احکام نجوم پرداخته است و هر فصل شامل چندین باب می باشد.
 
در اوایل قرن پنجم هـ.ق ابوالحسن علی بن احمد نسوی برای آسان کردن استفاده از این زیج کتابی بنام اللامع فی الامثلة زیج الجامع نوشت و در کتابش بیشترِ بابهای گفتار اول زیج جامع را با مثال عددی روشن کرد. اهمیت کار نسوی تحلیل عددی مسائل بیان شده‌ یک زیج و سنجش داده های جدول‌های آن است.
کد N280512

وبگردی