آفتاب
نیویورک تایمز:

غرب خواستار محدودیت غنی سازی ایران است/ایران خواستار افزایش شمار سانتریفیوژها

غرب خواستار محدودیت غنی سازی ایران است/ایران خواستار افزایش شمار سانتریفیوژها

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی مشکل اصلی پیش روی ایران و غرب در مذاکرات هسته ای را میزان توانمندی ایران در غنی سازی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مذاکره کنندگان هسته ای با ایران مانع اصلی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را غنی سازی اورانیوم از سوی ایران می دانند.

بنا بر این گزارش، در حالیکه ایران و گروه 1+5  با هدف تهیه پیش نویس متن توافق جامع هسته ای در وین دیدار می‌کنند، مذاکره‌کنندگان معتقد هستند که موضوع میزان و نحوه تولید سوخت هسته ای توسط ایران نهایتا مانعی اصلی بر سر راه توافق دائم هسته‌ای است.

به گفته یکی از مقامات ارشد غربی، با وجود اینکه طرف های مذاکره کننده تا به حال روند مذاکرات را سازنده و خوب خوانده اند، اما تا کنون هیچ مذاکره ای درباره درخواست آمریکا و متحدانش از ایران درباره اینکه ایران تا چه حدی می خواهد توان هسته ای خود را حفظ کند صورت نگرفته است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌ تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات 1+5 به وضوح اعلام کرده اند که ایران قادر خواهد بود تا حدودی ازقابلیت غنی‌سازی خود را حفظ کند.

بنابر این گزارش، مقامات آمریکایی هنوز صحبتی درباره این میزان محدود غنی سازی نکرده اند اما اظهارات برخی مقامات رژیم اسرائیل حکایت از آن دارد که احتمالا ایران قادر خواهد بود 2 تا 5 هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کند تا از این طریق بتوانند ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای که آنها مدعی هستند، به مدت یک سال دور نگهدارند.

در ادامه نیویورک تایمز به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جمع کارکنان سازمان انرژی اتمی اشاره کرده و می نویسد: حسن روحانی گفت ما به غیر از شفاف سازی چیز دیگری برای مذاکره نداریم و فن آوری هسته ای ما برای مذاکره نیست.

در این گزارش آمده است، غرب در حالی خواستار کاهش شمار سانتریفیوژهای ایران و محدود شدن ظرفیت غنی سازی ایران است که ایران خواستار افزایش شمار سانتریفیوژهای خود تا 50 هزار است.


 

کد N280282

وبگردی