آفتاب

وزیر خارجه مصر: روسیه را جایگزین آمریکا نمی‌کنیم

وزیر خارجه مصر: روسیه را جایگزین آمریکا نمی‌کنیم

ایسنا نوشت:

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه قاهره هیچ‌گاه روسیه را جایگزین آمریکا نمی‌کند، گفت: همکاری با روسیه و چین‌ ما را از برقراری روابط با واشنگتن و اتحادیه اروپا بی‌نیاز نمی‌کند.

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه العرب تأکید کرد: من در سفر خود به واشنگتن دیدارهای زیادی با مسئولان آمریکایی داشتم و تلاش کردم تا در این دیدارها حقیقت اوضاع مصر را به آن‌ها بفهمانم چرا که مشکلات و عدم شرح درست اوضاع مصر پیامدهای زیادی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.

وی افزود: فراهم‌سازی جوانب مثبت برای این روابط به نفع مصر خواهد بود. در حال حاضر تغییر چشمگیری در موضع واشنگتن نسبت به قاهره رخ داده است به طوری که جان‌ کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که واشنگتن از اراده ملت مصر و اجرای نقشه راه این کشور حمایت می‌کند و حتی اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی در مصر را محکوم و گروه "انصار بیت‌المقدس" را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

فهمی تأکید کرد: در تمامی دیدارهایی که با مسئولان آمریکای داشتم، آن‌ها تروریسم در مصر را محکوم کرده و اعلام کردند که از مصر در مقابله با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

وی افزود: از اظهارات چاگ هاگل، وزیر دفاع آمریکا بسیار خرسندم چرا که وی گفته بود روابط میان مصر و آمریکا روابطی استراتژیک است و این روابط دو بخش دارد. یک بخش نظامی که در همکاری میان مؤسسات نظامی دو کشور و کمک‌های نظامی خلاصه می‌شود و یک بخش امنیتی که به همکاری میان دو کشور در مقابله با تروریسم برمی‌گردد.

وزیر خارجه مصر در خصوص آینده روابط میان مصر و آمریکا گفت: ما نیاز به مذاکرات جدی داریم و روابط ما باید بر احترام متقابل و منافع مشترک متمرکز شود چرا که دو طرف منافع استراتژیک مشترکی از جمله امنیت و ثبات منطقه‌ای، عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مبارزه با تروریسم دارند که به تنهایی نمی‌توانند این منافع را محقق کنند.

وی در خصوص قراردادهای تسلیحاتی که قاهره با مسکو در سال 2013 امضا کرده بود و تحلیل‌گران آن را به معنای تلاش برای بازسازی روابط نظامی با مسکو دانستند، گفت: این مسئله نتیجه روابط تاریخی مهمی است که میان ما و اتحادیه شوروی وجود دارد. من بارها تکرار کرده‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که هدف ما جایگزین کردن روسیه به جای آمریکا نیست، بلکه تحولات روابط بین‌المللی مداخله و همکاری بیشتر مصر در شبکه‌های فعال جهانی را می‌طلبد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر افزود: همکاری ما با روسیه و چین هیچ‌گاه ما را از برقراری روابط با شرکای کنونی خود یعنی واشنگتن و اتحادیه اروپا بی‌نیاز نمی‌کند و ما باید روابط خوبی را با هند، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورها برقرار کنیم.

فهمی خاطرنشان کرد: قاهره تلاش می‌کند تا به جایگاه خوب خود در داخل قاره آفریقا با اقدامات مناسب بازگردد بدون اینکه به منافع هیچ طرفی لطمه بزند.

وی همچنین از تغییر چشمگیر در مواضع کشورهای آفریقایی در قبال مصر از جمله آفریقای جنوبی و نیجریه و همچنین تصمیم اتحادیه آفریقا برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر ابراز خرسندی کرد.

این مقام در خصوص تصمیم اتیوپی برای ایجاد سد "النهضة" بر روی رود نیل گفت: حل اختلافات ما با اتیوپی نیاز به مذاکرات جدی دارد. تمامی کشورهای حوزه رود نیل از جمله اتیوپی، مصر یا سودان نیاز به همکاری دارند و ما باید برای رسیدن به توافق به مسئولیت‌های خود عمل کنیم و به منافع طرف دیگر آسیب نرسانیم.

26149

کد N280259

وبگردی