آفتاب

گزارش وال‌استریت از امیدواری غرب برای به موفقیت رسیدن مذاکرات با ایران

گزارش وال‌استریت از امیدواری غرب برای به موفقیت رسیدن مذاکرات با ایران

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات ایرانی و اروپایی نوشت: بسیاری از مقدمات اصلی توافق میان ایران و گروه 1+5 در هفته‌های اخیر روشن شده است که این امر امیدواری برای دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌العجل 20 ژوییه را بالا می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: ایران و گروه 1+5 تلاش می‌کنند تا به یک فرمول برای حل مناقشات درباره برنامه هسته‌یی ایران برسند. اما هنوز اختلافات مهمی وجود دارد که می‌تواند توافق را خراب کند یا مذاکره کنندگان را به تمدید مدت توافق‌نامه مجبور کند. یک مقام اروپایی در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: مردم کم‌تر از گذشته در مورد موفقیت این مذاکرات بدبین هستند. موضوعات مشخصی وجود دارد که به نظر می‌آید توافقات روی آن صورت گرفته اما در برخی مسائل هنوز یک خلاء بزرگ وجود دارد.

این روزنامه با اشاره به اظهارات مقامات مختلف نوشت: یکی از مسائل اصلی توافق بر سر طرح‌های آینده ایران برای تبدیل راکتور آب سنگین اراک به منظور تولید پلوتونیوم با حجم پایین‌تر است. ایران هم‌چنین همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه انجام تحقیقات و بررسی روی فعالیت‌های هسته‌یی را دارد بیش‌تر کرده است.

ایران و اروپا خواستار بررسی‌های بیش‌تر آژانس بر فعالیت‌های گذشته این کشور هستند. این در حالی است که ایران همواره این ادعا را که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌یی است رد می‌کند.

مذاکره‌کنندگان کار روی تهیه پیش‌نویس توافق نهایی را هفته جاری در وین پایتخت اتریش آغاز می‌کنند. توافقی که می‌تواند به بن‌بست دیپلماتیک تهران و غرب پایان دهد و اطمینان خاطر حاصل کند که ایران قادر به ساخت بمب اتم نیست.

روزنامه وال استریت ژورنال علاوه بر این نوشت: مساله مهم دیگری که در این مذاکرات باید به آن رسیدگی شود آینده تاسیسات هسته‌یی زیرزمینی فردو است که آمریکا ادعا می‌کند که ایران از آن برای تولید مخفیانه اورانیوم مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌یی استفاده می‌کند.

واشنگتن هم‌چنین می‌خواهد برنامه‌های تحقیق و توسعه ایران در زمینه هسته‌یی و برنامه موشک بالستیک این کشور را محدود کند اما ایران تاکید دارد که در این مذاکرات تنها در خصوص برنامه‌های هسته‌یی‌اش گفت‌وگو خواهد کرد. ایران در ازای کاهش نگرانی‌های قبل در مورد این اتهامات خواستار لغو کامل تحریم‌های اقتصادی غرب در زمینه‌های صادرات نفت و بانکداری است.

مخالفان مذاکرات ایران و گروه 1+5 شامل عربستان و اسراییل خواستار نابودی کامل برنامه‌ی هسته‌یی ایران هستند که در نتیجه به ادعای آن‌ها ایران نتواند از ظرفیت تولید سلاح‌های هسته‌یی برخوردار باشد. اما مذاکره کنندگان آمریکایی و مقامات این کشور گفته‌اند که نابودی کامل تاسیسات هسته‌یی ایران با توجه به پیشرفت ایران در این زمینه و وجود توانایی غنی‌سازی اورانیوم در این کشور دیگر ممکن نیست.

این مقامات تخمین زدند که امکان به موفقیت رسیدن این مذاکرات حدود 50 درصد است.

این روزنامه در پایان نوشت: مذاکره کنندگانی که در وین شرکت می‌کنند، گفته‌اند که به دلیل وجود مسائل فنی زیادی که باید مورد بررسی قرار گیرد شک دارند تا ضرب‌العجل 20 ژوییه به موفقیت دست پیدا کند.

انتهای پیام

کد N280253

وبگردی