آفتاب

نیویورک تایمز: مذاکرات هسته‌یی تعیین کننده ظرفیت غنی‌سازی ایران در آینده

نیویورک تایمز: مذاکرات هسته‌یی تعیین کننده ظرفیت غنی‌سازی ایران در آینده

روزنامه نیویورک تایمز، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه‌ 1+5 در گزارشی نوشت: همزمان که ایران و کشورهای عضو 1+5 برای تهیه پیش‌نویس توافق نهایی این مذاکرات آماده می‌شوند مذاکره کنندگان می‌گویند که آن‌ها در نهایت با حساس‌ترین مساله این توافق یعنی میزان و فرم ظرفیت تولید سوخت هسته‌یی ایران روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیویورک تایمز در ادامه گزارشش نوشت: این موضوعی است که دولت اوباما با آگاهی از این که اسراییل و اعضای کنگره که به شدت در مورد مذاکرات ایران نگران هستند حداقل در انظار عمومی به آن اشاره خواهد کرد و خواهد گفت: ایران باید سال‌ها از توانایی تولید سلاح هسته‌یی دور بماند از طرفی دیگر مخالفان این توافق در تهران می‌گویند که هیچ محدودیتی نباید در نظر گرفته شود.

ایرانی‌ها و قدرت‌های غربی پیش از این گفته‌اند که مذاکرات‌شان سازنده بوده است اما هنوز بحثی رسمی در مورد این که آمریکا و هم‌پیمانانش خواستار نابودی چه میزان از زیربناهای هسته‌یی ایران در ازاء کاهش تحریم‌های اقتصادی هستند، نشده است.

یک مقام دولت اوباما در این باره گفته بود این یک مساله حساس در مذاکرات است که ما هنوز به آن نپرداخته‌ایم.

به نوشته این روزنامه سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر هفته گذشته خود به اسراییل و وندی شرمن عضو تیم مذاکره کننده آمریکایی مشخص کرده‌اند که ایرانی‌ها به طور قطع می‌توانند بخشی از ظرفیت غنی‌سازی خود را حفظ کنند اگر چه مقامات آمریکایی گفته‌اند که آن‌ها هرگز در مورد تعداد دقیق آن صحبتی نکرده‌اند.

مقامات آمریکایی بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران می‌گویند که هدف آن‌ها دور نگه داشتن این کشور بیش از یک‌سال و یا بیش‌تر از امکان تولید سوخت مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌یی است. اما آن‌ها به طور مشخص تعیین نکردند که منظور از بیش‌تر از یک‌سال چه میزان است. چون تبدیل این سوخت به یک سلاح قابل استفاده حتی می‌تواند بیش از این زمان لازم داشته باشد.

نیویورک تایمز هم‌چنین نوشت: حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در سخنرانی اخیر خود با احتیاط اعلام کرد که برای بازرسی‌های بیش‌تر آماده است اما اجازه نابودی زیربناهای هسته‌یی کشورش را نمی‌دهد.

وی در این باره گفت: ما هیچ چیز روی میز مذاکره نداریم مگر شفاف‌سازی. تکنولوژی هسته‌یی ما چیزی نیست که روی آن مذاکره کنیم.

ایرانی‌ها هم‌اکنون قصد دارند 50 هزار سانتریفیوژ دیگر را نصب کنند این ماشین‌های نقره‌ای می‌توانند با سرعت مافوق صوت در هر دور اورانیوم غنی‌سازی کنند. این کشور در حال حاضر 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده دارد که 8 هزارتای آن هنوز راه‌اندازی نشده‌اند. اگر ایران بتواند به هدف خود (که این روزنامه دستیابی به آن را در چند سال آینده غیر ممکن می‌داند) برسد به عقیده کارشناسان آمریکایی ایران می‌تواند ظرف چند هفته مواد لازم برای ساخت سلاح را تولید کند.

رابرت اینهورن، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌یی آمریکا با تاکید بر این ادعا که ایران در برنامه هسته‌یی‌اش به دنبال ساخت بمب اتم است، گفت: برخورداری از این حجم ظرفیت غنی‌سازی یعنی ظرفیتی بیش‌تر از چند هزار سانتریفیوژ نسل اول می‌تواند به ایران یک سرعت غیر قابل پذیرش برای تولید سلاح هسته‌یی بدهد.

همانطور که رایس و شرمن به قانون‌گذاران آمریکایی و کارشناسان گفته‌اند هدف این است که ایران تنها بتواند از یک زیربنای هسته‌یی برخوردار باشد که به این کشور اجازه داشتن ظرفیت کافی و محدود بدهد تا حق این کشور برای تولید سوخت هسته‌یی حفظ شود. چیزی که کاخ سفید می‌تواند از طریق آن اهداف کنگره را نیز برآورده کند. رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش هنوز از عملکرد دولت اوباما برای محرمانه نگه داشتن مذاکرات با ایران عصبانی هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این با ابراز نگرانی در مورد مذاکرات ایران و گروه 1+5 مدعی شده بود توافقی از سوی آن‌ها مورد قبول است که به ایران اجازه برخورداری از ظرفیت تولید سلاح هسته‌یی را ندهد.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته درباره فعالیت‌های بحث برانگیز هسته‌یی ایران به یک توافق اولیه دست پیدا کردند که بر اساس آن ایران در ازاء کاهش برخی از تحریم‌های غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌یی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

کشورهای غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که ایران در برنامه‌های هسته‌یی‌اش به دنبال دستیابی به بمب اتم است که می‌تواند خطری علیه منطقه و هم پیمانان آن‌ها باشد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌یی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 از فردا در وین پایتخت اتریش آغاز خواهد شد. قرار است در این دور از مذاکرات کار روی تهیه پیش‌نویس توافق نهایی انجام شود.

انتهای پیام

کد N280226

وبگردی