آفتاب

دیدبان حقوق بشر دمشق را با استفاده از گاز کلر علیه مخالفان متهم کرد

دیدبان حقوق بشر دمشق را با استفاده از گاز کلر علیه مخالفان متهم کرد

دیده بان حقوق بشر در گزارشی مدعی شد، شواهد محکمی در دست دارد که بیانگر استفاده دولت سوریه از گاز کلر علیه مخالفان در سه شهرک واقع در شمال این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة‌ اعلام کرد: استفاده از گاز کلر علیه مخالفان حاکی از عدم پایبندی دولت سوریه به توافق منع استفاده از تسلیحات شیمیایی است.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: دلایل موجود نشان می‌دهد که بالگردهای دولت سوریه در ماه اوریل بشکه‌های حاوی مواد منفجره که در آن استوانه‌های گاز کلر کار گذاشته شده بود را بر فراز سه شهرک شمالی سوریه پرتاب کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: در این حملات از گاز صنعتی کلر به عنوان سلاح جنگی استفاده شده و این اقدامی است که به موجب توافق‌نامه بین المللی منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اقدامی غیر قانونی است.

این سازمان تأکید کرد که دولت سوریه تنها طرف در درگیری‌های سوریه است که دارای بالگرد و انواع مختلفی از هواپیما است و این امر نشان می‌دهد سوریه عامل حمله با گاز کلر است.

در ادامه این گزارش آمده است: حملات به شهرک‌های کفرزیتا در شمال استان حماة، و التمانعة و تلمنس در شمال استان ادلب با گاز کلر بوده و از بمب‌های حاوی این گاز سمی از بالگرد پرتاب شده است.

دیده بان حقوق بشر به نقل از پزشکان معالج قربانیان این حملات اعلام کرد: این حملات دست کم 11 کشته بر جای گذاشت و نزدیک به 500 شخص نیز در اثر استنشاق آن مسموم شدند.

این درحالی است که تلویزیون رسمی سوریه با اعلام وقوع حمله شیمیایی در منطقه کفرزیتا، جبهه النصره را مسئول این حملات دانسته است.

دیده بان حقوق بشر در ادامه افزود: سازمان نمی‌تواند سخنان مخالفان را تایید کند اما سخنان شاهدان عینی و پزشکان که نشان دهنده مسمومیت با گاز کلر است آن هم درست زمانی که بالگردهای سوری اقدام به پرتاب بمب‌های حاوی مواد منفجره در سه شهرک سوری و در پنج زمان مختلف کرده‌اند، نمی‌تواند ساختگی باشد به ویژه اینکه ویدئوهایی نیز در این باره موجود است که مساله را تایید می‌کند.

ندیم حوری، معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر تاکید کرد: اقدام به استفاده از گاز کلر از سوی سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است. وی این اقدام را دلیل دیگری دانست که شورای امنیت را به ارجاع وضعیت سوریه به دادگاه کیفری بین الملی فراخوانده است.

ازسوی دیگر سیگرید کاگ، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل وسازمان منع تسلیحات شیمیایی هفته گذشته اعلام کرد که کمیته حقیقت یاب در مورد استفاده از گاز کلر به دمشق رسیده است.

وی خواستار پایان دادن به ماموریت انتقال تسلیحات شیمیایی در سریعترین وقت ممکن شد وگفت: دولت سوریه نزدیک به 8 درصد از زراد خانه خود را در اختیار دارد.

انتهای پیام

کد N280110

وبگردی