آفتاب

ترکیه حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را دور از واقعیت خواند

ترکیه حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را دور از واقعیت خواند

آنکارا - ایرنا - وزارت امور خارجه ترکیه روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه ای حکم دادگاه حقوق بشر اروپا علیه این کشور را دور از واقعیت و مغایر با واقعیات قبرس دانست.

دادگاه حقوق بشر اروپا روز گذشته - دوشنبه - ترکیه را در پایان رسیدگی به شکایت بخش یونانی نشین قبرس علیه آنچه مداخله نظامی ترکیه در این بخش در سال 1974 میلادی نامید، محکوم کرد.

بر اساس رای دادگاه حقوق بشر اروپا، ترکیه به پرداخت جریمه نقدی به میزان 90 میلیون یورو محکوم شد.

این نخستین بار است که ترکیه در یک دعوی بین المللی به پرداخت چنین جریمه ای محکوم می شود.

وزارت امور خارجه ترکیه در اطلاعیه خود گفت: بخش یونانی تبار قبرس در خلال ادامه مذاکرات وحدت قبرس در سال ۲۰۱۰ از موضعی به دور از حسن نیت پیروی کرد.

در این اطلاعیه آمده است: حکم دادگاه حقوق بشر اروپا اشتباه، بی ثبات و عاری از موازین حقوقی است.

وزارت امور خارجه ترکیه در این اطلاعیه نوشت: این حکم، ترکیه را از موضع خود در راستای یافتن یک راه حل پایدار و عادلانه برای حل موضوع قبرس باز نخواهد داشت.

بخش یونانی نشین قبرس در 22 نوامبر 1994 میلادی، علیه مداخله نظامی ترکیه در این جزیره در سال 1974 میلادی نزد دادگاه حقوق بشر اروپا اقامه دعوی کرده بود.

دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد که 30 میلیون یورو از این جریمه به خانواده های افراد مفقود شده در جریان این حمله نظامی و 60 میلیون یورو دیگر به آن دسته از اتباع قبرس که در بخش شمالی در منطقه ای موسوم به «کارپاز» زندگی می کردند و در عملیات ارتش ترکیه خانه و کاشانه خود را از دست داده اند، پرداخت می شود.

ترکیه با امضای منشور حقوق بشر اروپا ضمن تعهد به عمل به احکام صادره از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا، حق مراجعه انفرادی شهروندان خود به این دادگاه را نیز پذیرفته است.

خاورم ** 2011 **230**1545
کد N280097

وبگردی