آفتاب

ترکیه نسبت به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا واکنش نشان داد

ترکیه نسبت به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا واکنش نشان داد

آنکارا - ایرنا - ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نسبت به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا علیه این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران گفت : حکم دادگاه حقوق بشر اروپا علیه ترکیه طبق قوانین بین المللی الزام آور نیست .

وی افزود : صدور این حکم در زمانی که مذاکرات وحدت بین مقامات دو بخش ترک و یونانی نشین بعد از وقفه ای دو ساله بار دیگر از سر گرفته شده است ، مناسب نیست.

دادگاه حقوق بشر اروپا امروز ترکیه را به پرداخت 90 میلیون یورو غرامت به بخش یونانی نشین قبرس به علت مداخله نظامی در این جزیره در سال 1974 محکوم کرد.

براساس این گزارش ، 30 میلیون یورو از این غرامت به بازماندگان کشته شدگان بخش یونانی نشین پرداخت خواهد شد و 60 میلیون یورو دیگر به ساکنان شبه جزیره ˈکارپاس ˈ بخش یونانی نشین پرداخت می شود.

طبق تعهدات بین الملی ترکیه، اتباع این کشور پس از پایان مراحل قضایی در ترکیه، حق اقامه دعوی در دادگاه حقوق بشر اروپا را دارند.

احکام صادره ازسوی دادگاه حقوق بشر اروپا غیرقابل اعتراض و لازم الاجراست.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حالی ترکیه را به پرداخت غرامت به بخش یونانی نشین قبرس محکوم کرد که مذاکرات وحدت بین دو بخش ترک و یونانی نشین این جزیره به تازگی از سرگرفته شده است.

جزیره قبرس با مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 میلادی به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش یونانی نشین در سازمان ملل نماینده دارد و عضو اتحادیه اروپاست ولی بخش ترک نشین به غیر از ترکیه از سوی دیگر کشورها به رسمیت شناخته نشده است.

خاورم ** 230 ** 3404
کد N279365

وبگردی