آفتاب
ایزدی:

حل مشکلات اقتصادی را نباید منوط به مذاکرات دانست

حل مشکلات اقتصادی را نباید منوط به مذاکرات دانست

تهران-ایرنا-کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه «بنا نبود پس از توافق ژنو معجزه ای رخ دهد بلکه قرار شد از بار روانی تحریم ها کاسته شود»، گفت: حل مشکلات اقتصادی را نباید منوط به مذاکرات دانست.

جهانبخش ایزدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا،درباره روند مذاکرات ایران با 1+5 گفت: پس از توافق ‍‍ژنو مقرر بود تا 6 ماه توافق به صورت آزمایشی اجرا شده و در صورت ضرورت تمدید شود، اراده طرفین مذاکره کننده نیز بر این است که در 6 ماه سند نهایی تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه اراده موجود میان طرفین نشان می دهد روند اول توافق مثبت و مفید بوده است تصریح کرد: طرف غربی در این مدت تا حدودی به تعهداتش مبنی بر رفع تحریم ها ی معطوف به قطعات خودرو،هواپیما،پتروشیمی همچنین آزاد سازی دارایی های بلوک شده ایران عمل کرده است .

ایزدی افزود: ایران نیز همکاری قابل توجهی در طی 4 ماه گذشته با آژانس داشته است، بنابراین با توجه به همکاری های صورت گرفته روند توافق ژنو رو به جلو بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برخی سخنان منتقدین مبنی بر اینکه در طی 4 ماه گذشته از توافق ژنو تغییر قابل توجهی در وضعیت اقتصاد داخلی ایجاد نشده است گفت: از قبل هم بنا نبود این توافق تاثیر تعیین کننده ای در اقتصاد داخلی داشته باشد بنابراین نباید به واسطه این توافق انتظار معجزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در پی آزاد کردن دارایی های ایران نباید انتظار داشته باشیم که این دارایی ها به صورت مستقیم وارد چرخه مدیریت مصرف شود تا به این ترتیب بتوان شاهد تاثیرات مثبت آن در وضعیت اقتصادی باشیم، همانطور که مسئولان اعلام کرده اند بنا نیست دارایی های آزاد شده صرف کالاهای غیر ضروری شود بلکه برای طرح های زیر ساختی مدیریت خواهد شد.

ایزدی خاطر نشان کرد: بنا نبود پس از توافق ژنو معجزه ای رخ دهد بلکه قرار شد از بار روانی تحریم ها کاسته شود، بنابراین انتظاری بیش از این که منتقدان ایجاد می کنند منطقی نیست.

وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند نباید نیازمندی های کشور و برخی مسائل مانند تحریم به مذاکره گره زده شود، بنده نیز تاکید می کنم نباید زمانیکه در حال مذاکره هستیم تمام نیازهای خود را در سبد طرف مقابل قرار دهیم تا به این ترتیب طرف مقابل در ما احساس ضعف و ناتوانی نکند.

این کارشناس مسائل سیاسی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را مربوط به تحریم ها و بخشی دیگر را مربوط به نحوه مدیریت دانست و افزود: باید تراز و میزان دخالت این دو موضوع را در ایجاد مشکلات اقتصادی در نظر بگیریم و جایگاه این دو مشخص شود.

ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه دنیای دیپلماسی هم عرصه داد و ستد و هم قدرت نمایی است تصریح کرد: در حوزه داد و ستد تیم مذاکره کننده هسته ای نشان داده است که درصدد ادامه این مسیر است و می خواهد تفهمیم کند موضوع هسته ای بحث اصلی است و مسائل دیگر از جمله حقوق بشر و یا بحث های موشکی را نمی توان وارد مذاکرات کرد.

وی در عین حال بخشی از اقدامات طرف غربی را برای ورود بحث های دیگر به مذاکرات تبلیغاتی دانست.

سیام(4)**م.ش** 1418
کد N279205

وبگردی