آفتاب

ابراز نگرانی ویتنام از اقدامات چین

ابراز نگرانی ویتنام از اقدامات چین

نخست وزیر ویتنام به سران کشورهای جنوب شرق آسیا گفت که دولت چین افتراهایی به کشورش وارد کرده و اقداماتش در نقض حریم مناطق آبی مورد مناقشه بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که سران کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) از اقدامات چین انتقاد نکردند.

نگوین تان دونگ، نخست وزیر ویتنام در سخنرانی نشست سران رهبران جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در ویتنام گفت که ویتنام با "حداکثر خویشتن داری" وارد عمل شده و به تمام روش‌های گفت‌وگو متوسل شده تا چین را وادار به برچیدن تجهیزات خود در این مناطق آبی کند.

وی افزود: اما تا بحال چین نه تنها به درخواست محترمانه ویتنام پاسخ نداده، بلکه به این کشور افترا نیز وارد کرده است. همچنین اقدامات آنها برای نقض حریم آبی بسیار خطرناک‌تر و جدی‌تر شده است.

چین اخیرا ویتنام را به برخورد با کشتی‌های خود در دریای چین جنوبی متهم کرده است. ویتنام پیش از این تاکید کرده بود که کشتی‌های چینی از راه آبی استفاده کرده‌اند و به هشت کشتی این کشور در نزدیکی یک چاه نفتی آسیب وارد کرده‌اند.

وزرای خارجه گروه آ.سه.‌آن درخصوص درگیری‌های آبی میان ویتنام و چین به شدت اظهار نگرانی کردند و مقامات ارشد این کشور از پکن خواسته‌اند تا اقدامات خود را برای پیشبرد مذاکرات درخصوص امنیت دریایی افزایش دهد.

تان دونگ از اعضای آ.سه.آن و سایر کشورها خواست "تا از درخواست‌های قانونی و مشروع" ویتنام حمایت کنند.

انتهای پیام

کد N279172

وبگردی