آفتاب
استاندار سیستان و بلوچستان:

مستندات ایران از سوی پاکستان قابل کتمان نیست

مستندات ایران از سوی پاکستان قابل کتمان نیست

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اسناد مربوط به ربوده شدن مرزبان کشورمان و انتقال آ‌ن‌ها به پاکستان به مقامات این کشور ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی اوسط هاشمی در حاشیه مراسم بدرقه نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر این‌که «روابط ایران و پاکستان ابعاد مختلفی دارد»، به همکاری‌های دو کشور در زمینه امنیتی اشاره و اظهار کرد: دو کشور باید از حیث موضوعات امنیتی مراقبت‌های جدی داشته باشند به ویژه پاکستان که حضور حاکمیتی چندان قوی در بلوچستان ندارد و نسبت به این موضوع باید توجه ویژه‌ داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در رابطه با سرنوشت یکی از مرزبانان ایرانی ربوده شده در مرز پاکستان، خاطرنشان کرد: در سفر وزیر کشور به اسلام‌آباد در این رابطه به طور تفصیلی با مقامات این کشور گفت‌وگو و مستندات زیادی تقدیم نخست‌وزیر این کشور شد تا در جریان واقعیت‌های بلوچستان و آن‌چه که در مرز می‌گذرد، قرار گیرند. هرچند پذیرش‌اش برای آن‌ها سخت است اما مستندات ما نیز به گونه‌ای است که نمی‌شود آن را کتمان یا رد کرد.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات با مقامات پاکستانی توجه آن‌ها را بیشتر معطوف به امنیت و آرامش بلوچستان کردیم که مراقبت داشته باشند شرارت‌هایی که هدایت شده هستند باعث خدشه بر منافع ملی دو کشور نشود. در مذاکرات روز گذشته با آقای روحانی، رییس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشت و تلاش کردند نگاه دولت پاکستان را به جد به منطقه بلوچستان معطوف کنند و به حوادث این منطقه که به منافع ملی خدشه وارد می‌کند توجه دهند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به امضای 9 سند بین ایران و پاکستان در سفر نواز شریف به تهران، گفت: امضای این اسناد نشانی از اراده دو کشور در توسعه روابط در ابعاد مختلف است. پاکستانی‌ها امروز به دنبال تامین گازشان از طریق خط لوله صلح به طور جدی هستند و رسیدن به منابعی که می‌تواند به زیرساخت‌های توسعه‌ای کمک کند نیازمند امنیت است؛ بنابراین در نگاه اول تاکید کردیم که رسیدن به این منافع نیازمند ایجاد امنیت و آرامش در منطقه است و نگذارند خرده شرارت‌های گروه‌های خرد که در اختیار سایر سرویس‌ها هستند زمینه‌ خدشه بر این حقوق را فراهم کنند.

وی ادامه داد: مقامات پاکستان تاکید کردند که عزم ما برای این‌که اجازه مداخله و شیطنت به گروه‌ها در این مسیر ندهیم جزم است و تلاش می‌کنیم با همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی و در صورت لزوم عملیاتی بتوانیم اقدامات مشترکی برای پاک کردن منطقه از این گروه‌ها انجام دهیم.

وی درباره وضعیت مرزبان ربوده شده ایران نیز گفت:‌ در سفری که وزیر کشور به پاکستان داشت این موضوع به طور جدی دنبال شد و این مساله برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. آن‌ها بنابر این ندارند که این مساله را به طور آشکار اعلام کنند زیرا از قبل رسما اعلام کرده‌اند که این مرزبان‌ها در خاک پاکستان نبودند اما ما به دلیل این‌که به اسناد مختلف دسترسی داشتیم آن‌ها را ارائه داد‌ه‌ایم و تاکید کرده‌ایم که ما درباره این موضوع مطمئن هستیم و یقین داریم و این یقین بر اساس احتمالات نیست. اسناد ما به آن‌ها ارائه شد تا آن‌ها موضوع را بررسی کنند.

اوسط هاشمی گفت: نشست فرمانده کل ارتش پاکستان با نخست‌وزیر قبل از سفر نواز شریف به ایران حکایت از این داشت که این موضوع در پاکستان بررسی شده است و نخست‌وزیر پاکستان جویای آخرین پیگیری‌ها از مسئولان کشور خود بوده است.

وی افزود: رییس‌جمهور در دیدارش با نخست‌وزیر پاکستان درباره این موضوع و آزادی مرزبان ایرانی و تلاش‌های صورت گرفته تاکید داشت تا درباره این موضوع روشنگری شود.

وی درباره نشست کمیته مرزی دو کشور نیز گفت: این نشست‌ها و برگزاری منظم آن‌ها در دستور کار دو کشور قرار دارد. این سفر تاکیدی بر داوم کمیسیون‌های مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع امنیتی بود. ما از آن‌ها خواسته‌ایم که اگر ما را دوست خود می‌دانند دوستی‌های‌شان را اثبات و عملیاتی کنند و صرفا به صورت کلامی بیان کردن کافی نیست. اگر می‌خواهند ما بر همین موضع باقی بمانیم و از رویکردی که حاصل نگاه دو ملت به یکدیگر است صیانت کنیم شرطش این است که آن‌ها نیز از حق همسایه‌شان دفاع کنند و نباید تهدید در مرز هند به رهایی مرزهای ما منتج شود و ما آسیب ببینیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خواست ما این است که شرط حسن همجواری، رعایت حقوق طرفین و کمک به جلوگیری از هرگونه رفتار سوء مرزی است.

وی درباره ابعاد اقتصادی روابط دو کشور نیز گفت: ما مرزهای طولانی با یکدیگر داریم و ضمن این‌که به امنیت می‌اندیشیم باید از طریق توسعه و امنیت پایدار نیز به افق روابط جدیدی دست یابیم.

انتهای پیام

کد N278808

وبگردی