آفتاب

یک کارشناس بین الملل: در اسلام جایی برای خشونت نداریم

یک کارشناس بین الملل: در اسلام جایی برای خشونت نداریم

تهران - ایرنا - محمدعلی مهتدی پژوهشگر ارشد پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه گفت:در اسلام جایی برای خشونت نیست رسول الله اسوه حسنه است و باید از وی پیروی کرد و قرآن روش ایشان را مشخص می کند که هیچ آثاری از خشونت در سیره ایشان مشاهده نمی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدعلی مهتدی امروز - دوشنبه - و در روز دوم از نشست جهان علیه خشونت و افراطی گری، طی سخنانی با عنوان «نفی افراطی گری در قرآن» به مساله اعتدال که دولت یازدهم بر آن تاکید دارد ااشاره کرد و گفت: آیه 143 سوره بقره «کذلک جعلناکم امه وسطا» به این مساله اشاره دارد که شما را امتی میانه قراردادیم.

وی افزود: روایتی هم از منابع شیعه و سنی وجود دارد که مقصود از امت وسط امت میانه است و منظور میانه روی است.

به گفته مهتدی البته آیات دیگری هم در قرآن است که بر میانه روی تاکید می کند از جمله مساله انفاق که در سوره اسراء آمده است و اشاره به این مساله دارد که بیش از اندازه در انفاق کردن زیاده روی نکنید یا در جای دیگری درباره خواندن نماز در سوره اسراء داریم که در نمازت آنقدر صدا را بلند نکن که فریاد بزنی و نه آنقدر آهسته بخوان که خودت نشنوی.

مهتدی خاطرنشان کرد: منظور از میانه این است که میان حلال و حرام را انتخاب کنیم یا اباحه گری پیش گیریم. معنای خودداری از خشونت استفاده از روش هایی است که خود قرآن کریم به آن اشاره کرده است.

وی با اشاره به آیه 125 سوره نحل تصریح کرد: خدا به پیامبرش می گوید مردم را با حکمت و فرزانگی و پند نیکو و به بهترین روش هدایت کن.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: قرآن به طور کامل اجبار را فسخ کرده است و به پیامبرش می گوید تو وکیل مردم نیستی و سلطه ای بر مردم نداری و فقط هشدار دهنده هستی هر کسی خواست ایمان می آورد و هر کسی نخواهد منکر می شود پس چیزی به نام خشونت در قرآن و در سیره رسول الله نداریم.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل افزود: برخی از مستشرقین و برخی علمایی که خواستند رفتار پادشاهان را پیگیری کنند مدعی شده اند که اسلام با شمشیر ترویج شده است برای مثال در پرچم عربستان این شمشیر را می بینید اما واقعیت این است که رسول الله به هیچ عنوان از شمشیر و زور برای ترویج اسلام استفاده نکرده است.

مهتدی تاکید کرد: تمام جنگ های پیامبر (ص) دفاعی بوده و تهاجمی نبوده است یعنی اسلام با شمشیر جلو نرفته بلکه با پند و اندرز و موعظه و حکمت و گفت و گو پیش رفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلام همه انسان ها را برابر می داند چرا که برای انسان ارزش زیادی قائل است. در سوره حجرات می خوانیم ما شما را از یک زن و یک مرد آفریدیم و شما را به قبایل و رنگ های مختلف قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید یعنی به وجود هم اعتراف کنید و همدیگر را قبول داشته باشید منظور این است که با هم همکاری کنید و بعد می گوید هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد بلکه ارزش انسان ها به پرهیزگاری است. این برابری سبب می شود اگر انسان مرتکب جرمی شد به کیفر برسد و این عین عدالت است.

مهتدی تصریح کرد: ما در اسلام چیزی به نام ترور و کشتن بدون خبردادن نداریم امام علی (ع) با جنایتکار بزرگی که رهبر مسلمین را هنگام سجده ترور کرده به گونه ای رفتار می کند که انسان متحیر می شود و وصیت می کند که اگر من کشته شدم به ابن ملجم یک ضربه بیشتر نزنید.

نشست جهان علیه خشونت و افراطی گری از روز گذشته در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده است.

سیام(3)**ج.م**9132 ** 1418
کد N278807

وبگردی