آفتاب

حملات تروریستی و ناتوانی دولت یمن در مقابله با القاعده

حملات تروریستی و ناتوانی دولت یمن در مقابله با القاعده

تهران - ایرنا - با وجود عملیات گسترده ارتش یمن و بمباران های سنگین هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی علیه مواضع شبه نظامیان ˈالقاعدهˈ، حملات اخیر این شبه نظامیان به نیروهای امنیتی در یمن ضعف قوای نظامی و امنیتی در مقابله با تروریسم را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، حملات اخیرعلیه نیروهای دولتی یمن که به القاعده نسبت داده می شود، نشان می دهد که حملات گسترده ضد تروریستی در این کشور به شکست منتهی شده است.

ارتش یمن پس از ماه ها حمله شبه نظامیان به نیروهای امنیتی، خارجی ها و مقامات دولتی، ماه میلادی گذشته در عملیاتی زمینی و هوایی مواضع القاعده در استان های ˈابینˈ و ˈشبوهˈ در جنوب این کشور را هدف قرار داد.

پیش از آن نیز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مواضع القاعده در شبه جزیره عربستان را هدف قرار داده بودند.

هر چند این حملات باعث شد شبه نظامیان از برخی مواضع شان در جنوب یمن عقب نشینی کنند، اما دولت صنعا تا کنون در سرکوب و توقف حملات تلافی جویانه شورشیان ناتوان بوده است.

ˈماگنوس رنستورپˈ کارشناس تروریسم در ˈدانشکده دفاع ملیˈ سوئد معتقد است که شبه نظامیان وابسته به القاعده قصد دارند توانایی مقابله به مثل و ادامه حضورشان را در این کشور به مردم یمن نشان دهند.

به گفته وی، آن ها می خواهند مردم و از همه مهم تر حامیانشان بدانند که هر چند هدف حملات شدید قرار دارند، اما هنوز سرپا هستند و می توانند بجنگند.

درگیری جمعه گذشته شبه نظامیان وابسته به القاعده در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری یمن در صنعا (پایتخت) به کشته شدن چهار سرباز یمنی منجر شد. حمله تروریستی دیگری نیز علیه کاروان وزیر دفاع این کشور در استان شبوه رخ داد که نافرجام ماند.

یکشنبه گذشته شبه نظامیان القاعده ، یک ایستگاه بازرسی را در پایتخت هدف قرار دادند که به کشته شدن سه سرباز منتهی شد. همان روز طی یک حمله انتحاری خودروی بمب گذاری شده ای به مقر نظامی نیروهای پلیس در شهر ساحلی ˈمکلاˈ برخورد کرد و دست کم 10 سرباز و یک غیر نظامی را کشت.

یک روز قبل از تعطیل شدن سفارت آمریکا در صنعا، مهاجمان مسلح به روی سه نفر از نیروهای امنیتی فرانسوی که با هیات اتحادیه اروپا در صنعا همکاری می کنند، آتش گشودند و یک نفرشان را به قتل رسانده و یکی دیگر را زخمی کردند.

این خونریزی ها توسط آژانس های ضد تروریستی غرب که دغدغه کمک به توان نظامیان دولت یمن به عنوان متحد آمریکا را دارند، به دقت پیگیری می شود.

واشنگتن نگران است که شاخه القاعده شبه جزیره عربستان به عنوان طراح اصلی حملات نافرجام گذشته علیه خطوط هوایی بین المللی، از یمن به عنوان سکوی پرش خود در حملات آینده علیه غرب استفاده کند.

برخی اعضای این شاخه از شبکه تروریستی القاعده تبعه عربستان سعودی هستند که از مرز مشترک غیر قابل کنترلی با یمن برخوردار است. یکی از اهداف مهم این گروه، سرنگونی حکومت خاندان ˈآل سعودˈ در ریاض است.

طبق گزارش رویترز، حملات ارتش یمن علیه نیروهای القاعده شباهت زیادی به حمله ای دارد که در سال 2012 اجرا شد. طی این حمله ارتش توانست شاخه محلی القاعده موسوم به ˈانصار الشریعهˈ را از مواضعشان در استان ابین ، بیرون براند.

عملیات مذکور واکنشی بود به تلاش های القاعده برای توسعه قلمرو در دوره ای که دولت یمن با اعتراضات مردمی در جهت برکناری ˈعلی عبدالله صالحˈ رییس جمهوری سابق این کشور، دست به گریبان بود.

شبه نظامیان توانستند قلمرو خود را به مدت یک سال حفظ کنند. آن ها پیش از سرکوب، در بسیاری از شهرهای یمن حکومت به اصطلاح ˈاسلامیˈ اعلام کرده بودند.

اکنون که در حدود دو سال از آن ماجرا گذشته است، ارتش یمن خود را مواجه با القاعده ای می بیند که توانسته ، طی ماه های گذشته تجدید قوا کند.

تحلیل گران می گویند که نقاط ضعف دیرینه ارتش یمن عبارت است از ضعف تجهیزاتی، تشکیلات امنیتی فاقد کیفیت و متفرق و نبود راهبردی بلند مدت برای پرداختن به مناطقی که از وجود شبه نظامیان پاکسازی می شود.

پس از فرار ژنرال ˈعلی محسنˈ فرمانده لشگر پیاده نظام زرهی یمن در سال 2011 که به سقوط حکومت صالح منتهی شد، تفرقه در نیروهای ارتش رو به وخامت گذاشت.

ˈعبدالغنی العریانیˈ دانشمند علوم سیاسی یمن در این ارتباط گفت: مشکل چند دستگی در ارتش، هر چند در قیاس با چند سال قبل کمتر شده، اما همچنان باقی است و برخی از مقامات ارتش برای واگذاری مسوولیت و ایفای نقش در عملیات علیه القاعده قابل اعتماد نیستند.

ˈآپریل لانگلی الیˈ کارشناس برجسته گروه بین المللی ˈبحرانˈ مهم ترین مساله پیش روی ارتش یمن را طراحی برنامه ای درباره حفظ مناطق پاکسازی شده می داند. وی می گوید که هیچ تلاش هماهنگی در زمینه جلوگیری از تجدید قوای القاعده در مناطق آزاد شده، در ارتش یمن دیده نمی شود.

به گفته وی، در گذشته القاعده از نبود پیشرفت و ناتوانی دولت یمن در زمینه ارایه خدمات اولیه در جهت جلب حمایت مردمی ، به نفع خود بهره برداری کرده است. ساکنان مناطق جنوبی این کشور نیز معتقدند که فقر و ناتوانی دولت در زمینه ارایه خدمات اولیه امنیتی و آموزشی به نفع القاعده تمام می شود. آن ها معتقدند که القاعده با گذشت زمان و بهره برداری از نارضایتی و اوضاع نابسامان، روز به روز جوانان ناامید بیشتری را به سوی تشکیلات خود جذب کرده است.

بر اساس گزارش ها، سکوت و اظهارات متناقض مقامات دولتی یمن درباره حادثه کشته شدن دو شبه نظامی القاعده به دست دو نفر از اتباع آمریکایی در یمن نیز به نارضایتی و مخدوش شدن وجهه دولت این کشور دامن خواهد زد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی زبان ˈگلف نیوزˈ چاپ دبی، مقامات یمن شنبه گذشته و پس از افشای خبر این حادثه که اواخر ماه میلادی گذشته در این کشور رخ داد، سکوت کرده اند.

جمعه گذشته مقامات دولت آمریکا اعلام کردند که در تاریخ 24 آوریل (4 اردیبهشت) دو تبعه این کشور، یک کماندو عملیات ویژه و یک افسر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، دو فرد مسلح را که سعی داشتند آن ها را بربایند با شلیک گلوله از پا درآوردند.

به گفته مقامات دولت آمریکا، چند روز پس از این حادثه، این دو نفر با عنایت دولت یمن که متحد پر و پا قرص آمریکا است، خاک این کشور را ترک کردند.

طبق گزارش گلف نیوز، افشای این خبر که آمریکایی ها عامل این تیراندازی بودند و مقامات یمن به اخفای دست داشتن آن ها در این ماجرا کمک کردند، می تواند وجهه دولت ˈعبد ربه منصور هادیˈ را بیش از پیش خدشه دار سازد. وی در داخل، به خاطر همکاری نزدیک با آمریکا در زمینه حمله هواپیماهای بدون سرنشین که به کشته شدن غیر نظامیان زیادی انجامیده، با انتقادات فراوانی روبرو است.

آمریکا که به آموزش نظامی نیروهای ضد تروریسم یمن مشغول است، عملیات سنگینی را علیه مواضع القاعده در این کشور آغاز کرده است. طبق اعلام ˈبنیاد آمریکای جدیدˈ که اندیشکده ای غیر حزبی در زمینه سیاست های عمومی است، از سال 2002 تا کنون بیش از یکصد حمله از این دست در یمن اجرا شده است.

ˈمحمد القیدیˈ سخنگوی وزارت کشور یمن نیز اعلام کرد که اطلاعاتی درباره ملیت افرادی که آدم ربایان را هدف قرار داده اند، ندارد.

وی افزود: تنها یکی از این دو نفر که خارجی بود، به روی مهاجمان آتش گشوده است. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد که هر دو تبعه این کشور از اسلحه هایشان در این حادثه استفاده کرده اند.

مقامات یمن همچنین از این دو فرد به عنوان ˈپرسنل امنیتی آمریکاییˈ یاد کردند.

دلیل اختلاف این دو روایت هنوز مشخص نیست.

خاورم**9156**1651
کد N278757

وبگردی