آفتاب

سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا گزارش جاسوسی علیه آمریکا را بی‌اساس خواند

سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا گزارش جاسوسی علیه آمریکا را بی‌اساس خواند

سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا به دومین مقاله‌ای که در مجله نیوزویک منتشر شده و اسرائیل را به جاسوسی گسترده علیه آمریکا متهم کرده، پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، میشل اورن، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل که در فاصله ژوئیه 2009 تا سپتامبر 2013 مشغول فعالیت بوده است، گفت: اتهامات مبنی بر اینکه دیپلمات‌های اسرائیلی ده‌ها بار طی یک دهه و از زمان حمله 11 سپتامبر توسط اف.بی.آی احضار شده‌اند و از آن‌ها خواسته شده تا به جاسوسی از آمریکا خاتمه دهند "کاملا بی‌اساس است".

وی به روزنامه اورشلیم پست گفت که رابطه اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا بی‌نظیر است و اتهاماتی مبنی بر اینکه اف.بی.آی از اسرائیل انتقاد کرده، بی‌اساس است.

اورن همچنین گفت زمانی که روابط اسرائیل آمریکا در گذشته دچار تنش‌هایی شد، منابع آمریکایی به نقل از منابع ناشناس انتقادهای تندی را علیه اسرائیل صورت دادند.

اورن همچنین گزارشات منتشر شده در مجله نیوزویک را بی‌پایه خواهد و گفت: سوال مهم انگیزه این اقدامات است و اینکه "چرا یک نفر تلاش می‌کند تا این مسایل درز پیدا کرده و آن را برجسته کند".

وی از اظهارنظر درباره اینکه چه کسانی در پس این ماجرا دخیل بودند خودداری کرد اما گفت که احتمالا عوامل اف.بی.آی که با لغو روادید اسرائیلی‌ها برای سفر به آمریکا مخالفت کرده‌اند در این جریان دست داشته‌اند یا می‌توانند افرادی از این سازمان باشند که خواستار آزادی زودهنگام جاناتان پولارد، جاسوس اسرائیلی‌ها هستند یا ممکن است افرادی باشند که اسرائیل را مسئول شکست مذاکرات صلح می‌دانند.

وی با دفاع از نظر مقامات ارشد اسرائیل مانند آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و یووال استینتز، وزیر اطلاعات برای رد این اتهامات گفت که این قبیل ادعاها نمی‌تواند بی‌پایه و اساس بماند حتی اگر منجر به کش‌دار شدن مساله شود.

اورن افزود که در دیپلماسی سکوت به نوبه خود یک نوع اظهار نظر است.

وی گفت: علت اصلی واکنش به این موضوع این بوده که به مردم اسرائیل اطمینان دهیم که دولت آن هیچ اقدامی که به روابط امنیتی با آمریکا خدشه وارد کند، انجام نمی‌دهد.

وی افزود: باید به اسرائیلی‌ها اطمینان دهیم که هیچ جاسوسی از آمریکا صورت نگرفته و این گزارشات به دلایل مختلفی تنها نوشته و دست به دست منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N278498

وبگردی