آفتاب

بررسی تشدید تحریم ها علیه روسیه در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

بررسی تشدید تحریم ها علیه روسیه در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

تهران-ایرنا- وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) برای بررسی تشدید تحریم ها علیه روسیه در بروکسل جلسه خواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دویچه وله یک روز بعد از برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین وزرای امور خارجه عضو اتحادیه اروپا امروز در بروکسل برای بررسی اعمال تحریم های جدید بر روسیه نشست برگزار می کنند.

یکی از دیپلمات های بلند رتبه اروپایی در بروکسل گفت: نشست روز دوشنبه با هدف افزایش فشار بر روسیه برای رسیدن به راهکار سیاسی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا چندین فهرست مختلف و گزینه های گوناگون را برای توسعه تحریم ها علیه روسیه بررسی می کنند.

این پیشنهادات در یک هفته گذشته توسط سفرای اتحادیه اروپا در کمیسیون اروپا آماده شده است.

تعداد افرادی که تحریم ها علیه آنها اعمال شده است، در جلسه امروز افزایش می یابد.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت: معیار برای اعمال تحریم علیه افراد تاکنون بسیار مشخص و سخت گیرانه بوده است اما از این به بعد گسترش خواهد یافت.

وی افزود : توقیف اموال و ممنوعیت سفر افرادی که مانع از انجام ماموریت سازمان های بین المللی شده یا از دولت روسیه در تکمیل برنامه هایش حمایت کرده اند، از جمله تحریم هایی است که امروز در مورد آن بحث می شود. اتحادیه اروپا از قبل فهرست افراد بیشتری را برای تحریم آماده کرده است با آنکه این امر بسیار محرمانه است.

وزرای امور خارجه عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز در مورد اعمال تحریم ها باید هماهنگ باشند.

یکی از مقامات اروپایی گفت: همه این امور به تحولات اوکراین و برآوردهای سیاسی وزرای امور خارجه بستگی دارد که آیا تصمیم بگیرند تحریم ها منطقی و موثر است یا خیر؟ وزرای امور خارجه اروپا می خواهند به روشنی نشان دهند که نتیجه همه پرسی اوکراین را به رسمیت نمی شناسند و آن را قانونی نمی دانند.

بر اساس معیارهای جدید برای اعمال تحریم ها، مسببان ربایش اخیر ماموران و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را نیز می توان تحریم کرد. اتحادیه اروپا همچنین ثروتمندان اوکراینی و روس را که از دولتˈولادیمیر پوتینˈ حمایت می کنند در شمار افرادی به حساب آورده است که باید تحریم شوند. همچنین برای اولین بار ممکن است اتحادیه اروپا شرکت های روس و اوکراینی را تحریم کند که با افراد تحریم شده در ارتباط هستند.

با وجود این، یک دیپلمات گفت : وزرای امور خارجه مانند گذشته تنها در مورد سطح 2 و سطح 3 تحریم ها صحبت می کنند که تحریم های اقتصادی است و کل بخش های روسیه را هدف قرار می دهند اما این تحریم ها را اعمال نخواهند کرد. حتی با آنکه بعضی از کشورها به رهبری انگلیس و لهستان خواستار تشدید تدابیر تنبیهی هستند هنوز اعمال این تحریم ها وجود ندارد و طرفین منتظر تحولات اوکراین و اقدامات پوتین هستند.

کمیسیون اروپا تحلیل بر مبنای وضعیت هر کشور درمورد تبعات احتمالی تحریم های گسترده اقتصادی انجام داده و آن را به سفرای 28 کشور تسلیم کرده است. بسیاری از دولت ها در ماه مارس (اسفند/فروردین) خواستار انجام این تحلیل شدند تا به شکل بهتری بتوانند تبعات تحریم ها را بررسی کنند، بعضی از این مدارک محرمانه به دست نشریات از جمله مجله آلمانی ˈاسترنˈ افتاده است.

براساس این اطلاعات تحریم های شدیدتر و واکنش احتمالی روسیه به این تحریم ها در بدترین حالت باعث کاهش رشد اقتصادی 9 دهم درصدی آلمان می شود. اما کمیسیون اروپا همچنین یادآور شده است به سختی می توان پیش بینی کرد قیمت نفت و گاز به دلیل تحولات اوکراین تا چه میزان افزایش می یابد.

به گفته دیپلمات ها انتظار می رود ˈفرانک اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه آلمان در نشست امروز از تشدید تحریم ها علیه روسیه جلوگیری کند، درعوض خواستار حمایت بیشتر از دولت اوکراین می شود. هدف ممانعت از بروز جنگ تجاری با روسیه و به جای آن مذاکرات در همه سطوح برای گفت و گو بین همه طرف ها از جمله دولت اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و جدایی طلبان است. همچنین انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نیز باید در موعد مقرر یعنی 25ماه مه (4خرداد) برگزار شود.

برپایه این گزارش اتحادیه اروپا همچنین می خواهد ناظران سازمان امنیت و همکاری سازمان توسعه و امنیت اروپا را برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات به اوکراین اعزام کند، اما هنوز معلوم نیست آیا ناظران در این صورت از امنیت کافی برخوردار خواهند بود یا خیر؟ کشورهای اروپایی می خواهند 105ناظر به اوکراین برای انجام این ماموریت اعزام کنند در حالیکه پارلمان اروپا نیز هفت تن از مقامات خود را به اوکراین در زمان برگزاری انتخابات می فرستد.

این نیز یکی از موضوعاتی است که در نشست امروز صبح بروکسل با حضورˈدیدیه بورکهالترˈ رییس سازمان امنیت و همکاری اروپا و ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان رییس نشست بررسی می شود. بورکهالتر پیشنهاد داده است سازمان امنیت و همکاری اروپا می تواند طرح صلحی را پیشنهاد دهد که پیش از این با پوتین در مورد آن رایزنی شده است.

مقامات در روزهای گذشته در حال تدوین پیشنهادات خود برای افزایش تحریم ها بوده اند، همچنین قرار است ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر موقت اوکراین فردا (سه شنبه) برای نشستی با کمیسیون اروپا به بروکسل سفر کند. کمک مالی برنامه ریزی شده یک میلیارد و 600 میلیون یورویی به اوکراین، همچنین کمک های بیشتر 14 میلیارد یورویی که قرار است در ماه های آتی به کی یف داده شود، محور نشست وی با کمیسیون اروپا را تشکیل می دهد.

اروپام**9157 ** 1064
کد N278299

وبگردی