آفتاب

تظاهرات در هانوی در اعتراض به استقرار دکل نفتی چین در دریای چین جنوبی

تظاهرات در هانوی در اعتراض به استقرار دکل نفتی چین در دریای چین جنوبی

پس از آنکه ویتنام به معترضان ضد دولت چینی اجازه داد تا مقابل سفارت این کشور در هانوی تجمع کنند، مردم ویتنام در اعتراض به استقرار دکل نفتی چین در دریای چین جنوبی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، راشا تودی از تظاهرات مردم ویتنام در هانوی در اعتراض به استقرار دکل نفتی چین در آبهای مورد مناقشه میان دو کشور خبر داد.

حمله کشتی چینی به کشتی ویتنامی با آبپاش که سبب زخمی شدن چند خدمه کشتی ویتنامی شده است با موضعگیری آمریکا روبرو شده است.

وزارت خارجه آمریکا نصب یک دکل حفاری در 120 مایلی مرزهای ویتنام از سوی چین را اقدامی "تحریک آمیز" خوانده است.

پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این اقدام یکجانبه چین بخشی از برنامه گسترده تر چین برای ادعای مالکیت بر مناطق مورد مناقشه با همسایگانش تلقی می شود، اقدامی که صلح و امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

مقام‌های ویتنام می‌گویند که شناورهای نیروی دریایی این کشور با کشتی‌های چینی در ناحیه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین برخورد کرده‌اند.

مقامات ویتنامی همچنین می گویند علاوه بر حمله کشتی چینی با آبپاش به کشتی های این کشور ، کشتی چینی به طور تعمدی با کشتی ویتنامی برخورد کرده که در جریان آن چند نفر از خدمه ویتنامی زخمی شده اند.

هوآ چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر بیان چنین اظهاراتی تاکید کرد که آمریکا حق ندارد به فعالیتهای چین درون قلمرو حاکمیت خود اعتراض کند.

آسوشیتد پرس نیز در این رابطه می نویسد دولت ویتنام به معترضان ضد دولت چینی اجازه داده تا امروز یکشنبه مقابل سفارت این کشور در هانوی و علیه فعالیت‌ها در سکوی نفتی در دریای چین جنوبی تظاهرات کنند.

کد N277058

وبگردی