آفتاب

همایش بزرگداشت آیت‎الله مشکینی در قم برگزار می‎شود

همایش بزرگداشت آیت‎الله مشکینی در قم برگزار می‎شود

معاون مؤسسه دارالحدیث، از برگزاری همایش بزرگداشت آیت‎الله مشکینی با پیام رهبر معظم انقلاب در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‎الاسلام والسملمین محمدتقی سبحانی‌نیا در جمع خبرنگاران با بیان این‌ مطلب گفت: این همایش 25 اردیبهشت در مؤسسه دارالحدیث قم و با حضور شخصیت‎های علمی و اجرایی کشور از جمله رئیس مجلس خبرگان برگزار می‎شود.

وی افزود: بخش اول این مراسم با سخنرانی آیت‎الله محمدی ری‌شهری آغاز خواهد شد و پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری، گزارش دبیر همایش و سخنرانی آیت‎الله مهدوی کنی، این همایش در نوبت صبح به پایان می‎رسد.

معاون دارالحدیث اظهار کرد: برنامه بخش بعدازظهر نیز با گزارش قرائت دو مقاله از دو استاد برجسته حوزه یعنی حجج‌اسلام جعفریان و مهدوی‌راد پیگیری می‎شود؛ سخنرانی آیت‎الله استادی و رونمایی از آثار ویژه آیت‌الله مشکینی نیز آخرین بخش‎ این مراسم است.

وی گفت: استان اردیبل نیز در اوایل خرداد، همایشی را با محوریت امام جمعه این استان در شهرستان اردبیل و با حضور آیت‎الله ری‌شهری و مدیران اجرایی و علمی اردبیل برگزار می‎کند.

سبحانی‌نیا اظهار کرد: 50 مقاله به این همایش ارسال شد که از این تعداد 23 اثر منتخب در قالب مجموعه مقالات منتشر شد و دو مقاله نیز در روز همایش قرائت می‎شود.

همچنین حجت‎الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، دبیر همایش نکوداشت آیت‎الله مشکینی در نشستی خبری گفت: فعالیت‎های مرتبط با این همایش از سال 90 آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این همایش 25 اردیبهشت برگزار می‌شود، افزود: این همایش قرار بود که در اوایل سال قبل برگزار شود که به دلیل برخی مباحث به‌ویژه در بخش علمی به اوایل امسال موکول شد؛ با توجه به ویژگی‎های خاص شخصیتی مرحوم مشکینی گروه‎های متعددی در این همایش شرکت دارند و فعالیت‎های علمی متعددی نیز در این رابطه انجام شده است.

دبیر علمی همایش نکوداشت آیت‎الله مشکینی عنوان کرد: ایشان یکی از شخصیت‎های برجسته جهان تشیع بودند که فعالیت‎های علمی، اخلاقی، اجرایی و اجتماعی متعددی بر عهده داشتند و از خدوم‌ترین نیروهای انقلاب اسلامی و حتی پیش از انقلاب بودند.

وی گفت: دبیرخانه همایش سه فعالیت را به‌صورت موازی به انجام رساند که در بخش اول، 25 اثر در بخش مکتوب حاوی آثار ایشان منتشر شده است و از آنجایی که بسیاری از کتب ایشان در قطع‎های مختلف منتشر شده، تمام منشورات ایشان در قالب یک دوره 50 جلدی به‌عنوان مجموعه آثار منتشر شده است.

مهریزی با بیان اینکه آثار ایشان در بخش‎های مرتبط با قرآن و حدیث، اصول فقه، فقه، اخلاق، تفسیر و ... در این قالب منتشر می‎شود، اظهار کرد: آثار ایشان بالغ بر 30 هزار صفحه وزیری است که به چاپ رسیده است.

وی گفت: مجموعه گفتارها، سخنرانی‎ها و خطبه‎های ایشان نیز پیاده‌سازی شده و در مجلدات خاص و طبقه‌بندی شده منتشر خواهد شد، همچنین سه شماره خبرنامه نیز در این رابطه به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه 50 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است و از این تعداد دو مقاله در همایش قرائت می‌شود، تأکید کرد: در کنار این خبرنامه دو نرم‌افزار مجموعه آثار و ترجمه قرآن ایشان نیز با صدای عباس سلیمی تولید شده است.

مهریزی اظهار کرد: همچنین هشت جلد تفسیر روان و شرح استدلالی در تحریرالوسیله امام خمینی(ره) از جمله آثار این عالم است که منتشر شده است.

آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مجلس خبرگان رهبری، ‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه حکمت اهل بیت(ع) از مراکز برگزارکننده همایش آیت‌الله مشکینی به شمار می‌روند.

انتهای پیام

کد N276636

وبگردی