آفتاب
سفیر ایران در فنلاند: 

عده ای ناآگاه اقدامات کنسولی از ایرانیان را دفاع از مجرم تلقی می کنند

عده ای ناآگاه اقدامات کنسولی از ایرانیان را دفاع از مجرم تلقی می کنند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند با اشاره به آمارهای موجود درباره ایرانیان زندانی در خارج از کشور بیان کرد: وقتي سفير يا كنسولي در راستاي وظائف قانوني و انساني خود براي جلوگيري از زنداني شدن يا تبرئه يا كاهش مدت زنداني يك ايراني در خارج از كشور اقداماتي را انجام مي دهند عده اي نا آگاه اين اقدامات را دفاع از مجرم تلقي مي كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول موسوی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند در صفحه شخصی خود در فیس بوک مطلبی را درباره آمار زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف جهان و فعالیتهایی که کنسولگری و سفارت برای آزادی زندانیان انجام می دهند منتشر کرد .

موسوی در مطلب خود بیان کرده است : 

 گفته سجادي مدیر کل اداره ایرانیان وزارت‌خارجه در مصاحبه با روزنامه شرق، اکنون سه‌هزارو130 ایرانی در زندان‌های جهان در حال گذراندن حکم زندان خود هستند. بیشترین زندانیان ایرانی در این کشورها زندانی هستند. 450 نفر در ترکیه، 450 نفر در امارات، 243 نفر در ترکمنستان، 229 نفر در مالزی، 236 نفر در عراق، حدود 200 نفر در سلیمانیه و اربیل، 240 نفر در جمهوری آذربایجان، 225 نفر در کویت و 194 نفر در ژاپن، یونان 12 نفر حبس ابد، آمریکا دونفر اعدامی، مالزی 78 نفر اعدامی، اندونزی یک نفر اعدامی، افغانستان سه‌نفر اعدامی، امارات هشت نفر اعدامی، ژاپن دونفر حبس ابد، چین چهارنفر حبس ابد، تایلند 110نفر حبس ابد که از حکم اعدام تقلیل یافته (ملاقات‌های سفیر و تلاش‌هایشان جواب داده) و 171 نفر زندانی، اندونزی 15نفر حبس ابد، قطر 26 نفرزندانی، کویت پنج‌نفر حبس ابد، عمان سه‌نفر حبس ابد، بحرین دو نفر حبس ابد، پاکستان یک‌نفر حبس ابد، امارات 24 نفر حبس ابد، عربستان 24 نفر زندانی.

اما ماجرا پیچیده‌تر از اینهاست. ایرانیان زیادی به دلایل متنوع در کشورهای مختلف در زندان به سر می‌برند، اغلب به اتهام مواد مخدر، اما با همه تلاش‌ها برای آزادی و تخفیف در مجازات، هنوز 92 ایرانی در جهان حکم اعدام دارند. همچنین 210 نفر حکم حبس ابد دارند. سجادی همچنین خبر می‌دهد که اخیرا 31 نفر از رانندگان ایرانی که در اربیل و سلیمانیه تحت بازداشت بودند، آزاد شدند. یک ایرانی هم به‌خاطر یک اسکناس صددلاری تقلبی به هفت‌سال زندان محکوم شده بود، که آزاد شد.

در سال‌های اخیر آزادی‌های زیادی در بین ایرانیان زندانی در کشورهای مختلف داشته‌ایم. سال 90، 656 نفر آزادی، سال 91، 700 نفر آزادی، سال 92، 902 نفر آزادی.

آمار فوق تاسف انگيز است و تاسف انگيزتر آن است كه وقتي سفير يا كنسولي در راستاي وظائف قانوني و انساني خود براي جلوگيري از زنداني شدن يا تبرئه يا كاهش مدت زنداني يك ايراني در خارج از كشور اقداماتي را انجام مي دهند عده اي نا آگاه اين اقدامات را دفاع از مجرم تلقي مي كنند.

بد نيست بدانيد در فنلاند دو زنداني ايراني اثبات شده داريم كه كنسول سفارت ملاقات هايي را با آنان داشته و وضعيت آنها را به مركز گزارش کرده است. در توضيح واژه إثبات شده بايد بگويم زماني كه زنداني از پليس فنلاند مي خواهد تا وضعيت او را به سفارت گزارش دهد يكي از مدارك مورد نياز ارايه مدارك مشخص كننده تابعيت است.

کد N276539

وبگردی