آفتاب

نماینده مجلس: راهکار اخلاقی کردن سیاست پیروی از قانون است

نماینده مجلس: راهکار اخلاقی کردن سیاست پیروی از قانون است

تهران-ایرنا- نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون فصل الخطاب قرار بگیرد و همه خودشان را مقید به قانون بدانند آنگاه کسی به لحاظ اخلاقی به خود حق نمی دهد مانع تجمع یا همایش قانونی عده ای دیگر شود.

احمد بخشایشی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: اخلاق و سیاست اغلب دو واژه ای بوده اند که از هم فاصله گرفته اند. در ادبیات سیاسی می گویند که واژه های خشک بر واژه های نرم و ژله ای تفوق پیدا می کنند و آنها را در خدمت خودشان قرار می دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: معمولا در فضای سیاسی تلاش می شود تا اخلاق و سیاست از هم جدا شود و از آنجا که مکتب ماکیاولیسم در غرب مورد پذیرش قرار گرفته و گاه سیاست در کشور ما را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد مشاهده می کنیم که اخلاق در حاشیه قرارمی گیرد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، ماکیاول معتقد بود سیاست باید بدون اخلاق حاکم باشد و این تفکر بر اندیشه سیاسی غرب سایه انداخت اما در جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری که امام راحل برای برقراری آن تلاش کرد ناظر بر این بود که اخلاق را در سیاست نهادینه کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ادبیات و اندیشه سیاسی افراد کمی دیده شده اند که بر اهمیت اخلاق در سیاست پافشاری کرده یا به لحاظ اندیشه ای کار کرده باشند.

نماینده مردم اردستان در مجلس تاکید کرد در جمهوری اسلامی تلاش زیادی صورت گرفته تا اخلاق وارد سیاست شود و در مقابل البته نفاق هم ایجاد می شود چرا که عده ای با اخلاقی نشان دادن خود و همگام کردن خود با هنجارهای جامعه درصدد فریب مردم بر می آیند تا خود را به مراکز قدرت برسانند.

بخشایشی با اشاره به بداخلاقی های موجود در فضای سیاسی کشور راهکار نهادینه کردن اخلاق در سیاست را پیروی از قانون دانست.

وی تاکید کرد: اگر قانون فصل الخطاب قرار بگیرد و همه خودشان را مقید به قانون بدانند آنگاه کسی به لحاظ اخلاقی به خود حق نمی دهد مانع تجمع یا همایش قانونی بشوند.

این فعال سیاسی افزود: جایی که قانون نادیده گرفته می شود مساله مصلحت به میان می آید و بسیاری از مصلحتها بر پایه منافع شخصی است و از آنجایی که الناس علی دین ملوکهم هستند و مردم تابع نخبگان هستند هر قدر نخبگان اخلاقی تر باشند و قانونی تر عمل کنند و از قانون سوء استفاده نکنند مردم هم دنبال رو آنها خواهند بود.

به گفته وی پیامبر عظیم الشان اسلام در روزی که خودش خرما خورده بود حاضر نشد کودکی را به درخواست مادرش از خوردن خرما منع کند چرا که فرمود اثر ندارد، بنابراین اگر ما مردم را به راستگویی و شفافیت و درستکاری دعوت می کنیم در وهله اول باید خودمان عامل باشیم و اگر غیر از این باشد مردم فراتر از نخبگان سیاسی رفتار خواهند کرد.

سیام(3)**ج.م*** 1418
کد N276211

وبگردی