آفتاب

مانورسالانه داخلی رژیم صهیونیستی لغو شد

مانورسالانه داخلی رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران - ایرنا - مانور پدافند غیر عامل که رژیم صهیونیستی هر ساله برگزار می کند، برای سال جاری لغو شد.

شبکه المیادین روز یکشنبه گفت: ˈنقطه تحولˈ مانوری است که طی چند سال گذشته از سوی نهادها و وزارتخانه های رژیم صهیونیستی برای تقویت جبهه داخلی در صورت حمله موشکی از شمال یا جنوب برگزار می شود. لغو این مانور برای سال جاری موجب جنجال گسترده در محافل داخلی این رژیم بر سر علل و انگیزه های لغو این مانور و پیامدهای این تصمیم شد.

ˈموشه یعلونˈ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از هماهنگی با ˈبنی گانتسˈ رئیس ستاد ارتش دستور لغو مانور پدافند غیر عامل را که قرار بود در ماه آینده برگزار شود صادر کرد. یعلون زمان دیگری را برای برگزاری این مانور اعلام نکرد.

این تصمیم به بهانه کسری بودجه ارتش اتخاذ شد.

اعلام لغو مانور، محافل مالی و امنیتی رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.

علاوه بر علل این تصمیم، زمان اعلام آن هم جنجال بر انگیز شد.

لغو مانور تنها چند روز پس از آن اعلام شد که رویارویی وزیر جنگ با وزرات دارایی اوج گرفت. علت این رویارویی درخواست افزایش بودجه وزارت جنگ به دلیل بحران مالی کنونی ذکر شد.

اولین بار یعلون چند روز پیش در برابر اعضای کمیته امور خارجی و امنیتی کنیست ˈپارلمان رژیم صهیونیستیˈ اعلام کرد نیروهای مسلح اسرائیل از نظر بودجه در حالت شکننده ای قرار دارند. وی نسبت به پیامدهای خطرناک این کسری بودجه بر فعالیت های ارتش از جمله آمادگی نظامی برای ورود به جنگ احتمالی هشدار داد.

بیشتر ناظران سیاسی معتقدند علت لغو مانور پدافند غیرعامل این است که ارتش سرگرم اعمال فشارهای سنگین بر وزارت دارایی است و این اعمال فشار در سطح سیاسی و رسانه ای شدت گرفته تا وزارت دارایی مجبور شود 2 میلیارد شیکل ( هر دلار معادل 4 شیکل است ) در سال جاری به بودجه وزارت جنگ اضافه کند و سال آینده هم 5 میلیارد شیکل به بودجه آن اضافه کند.

پیامدهای لغو این مانور هم از چشم ناظران دور نمانده است. آنان می گویند هدف اصلی مانور، آماده کردن جبهه داخلی برای مواجهه با احتمال شلیک موشک های متعارف یا حتی غیر متعارف از شمال یا جنوب است. هر ساله در این مانور فرماندهی جبهه داخلی در ارتش رژیم صهیونیستی به همراه همه وزارتخانه ها، مقام های محلی، پلیس، شرکت برق و آموزش و پرورش مشارکت دارند.

اکنون که این مانور لغو شده است، پیامدهای منفی زیادی در سطح داخلی و روحیه شهروندان دارد. لغو مانور شکست های سنگین اسرائیل در تجاوز 22 روزه سال 2006 را به اذهان یاد آوری می کند و مهم تر این که مانورهای سالانه نقطه تحول، یکی از اصلی ترین عبرت های رژیم صهیونیستی از شکست های جنگ یاد شده است.

صهیونیست ها همواره کابوس اصابت موشک های متعدد چه از خاک لبنان و چه از نوار غزه را در ذهن دارند و با شلیک نخستین موشک روحیه آنان به شدت تضعیف می شود. از همین رو رژیم صهیونیستی مانور نقطه تحول را پس از شکست تجاوز 22 روزه ترتیب داد تا افکار عمومی داخلی خود را برای مواجهه با احتمال شلیک موشک های جدید آماده نگه دارد.

خاورم 1491 *1446
کد N275966

وبگردی