آفتاب

"بانوی آهنین" لیتوانی برای بار دوم رئیس جمهور می‌شود

"بانوی آهنین" لیتوانی برای بار دوم رئیس جمهور می‌شود

احتمال اینکه رئیس جمهور کنونی لیتوانی برای بار دوم بتواند در سمتش بماند بسیار زیاد است.

احتمال اینکه رئیس جمهور کنونی لیتوانی برای بار دوم بتواند در سمتش بماند بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، دالیا گریبائوسکایت، رئیس جمهوری کنونی لیتوانی که پیشتر کمیسیونر اتحادیه اروپا بوده، شعار اصلی کمپین انتخاباتی خود را نگرانی‌های امنیتی مربوط به بحران اوکراین قرار داده است و احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری امروز (یکشنبه) پیروز می‌شود و برای بار دوم این سمت را به دست می‌گیرد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده که رئیس جمهور کنونی 47 درصد آراء را کسب می‌کند در حالیکه "آرتوراس پائولائوسکاس"، کاندیدای حزب کارگر و نزدیک‌ترین رقیب وی و "زیگمانتاس بالسیتیس"، عضو پارلمان اروپایی و کاندیدای حزب سوسیال دموکرات لیتوانی تنها حدود 10 درصد آرا را کسب کردند؛ بنابراین، تهدید جدی برای شکست رئیس جمهور کنونی این کشور محسوب نمی‌شود.

یک تحلیل‌گر سیاسی در دانشگاه ویلنیوس لیتوانی گفت: اگر رئیس جمهور بتواند بیش از 50 درصد آرا را کسب کند دیگر نیازی به برگزاری دور دوم نیست.

گریبائوسکایت 58 ساله که به خاطر روش‌های تاچری‌اش، لقب "بانوی آهنین" لیتوانی را دارد، باید بیش از 50 درصد آرا را برای عدم برگزاری دور دوم در 25 مه 2014 کسب کند.

در انتخابات 2009 ریاست جمهوری لیتوانی، گریبائوسکایت 09 / 69 درصد آرا را کسب کرد و 67 / 51 درصد در آن انتخابات حضور داشتند.

لیتوانی در جریان جنگ سرد تحت حکومت مسکو اداره می‌شد. میزان محبوبیت رئیس جمهور این کشور پس از آنکه اقدام مسکو را در الحاق شبه جزیره کریمه رد و از افزایش حضور نیروهای ناتو در اوکراین حمایت کرد، افزایش یافته است.

وی اخیرا گفته بود، اروپا باید بداند که روسیه تلاش می‌کند تا بار دیگر نقشه پس از جنگ سرد را ترسیم کرده و مرزها را به حالت قبل بازگرداند. اوکراین اولین مورد و مولداوی دومین مورد است و در نهایت مسکو، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک را به روسیه ملحق می‌کند.

گریبائوسکایت که فارغ التحصیل شوروی و آمریکاست، یک اقتصاددان است و پیش از انتخابات شدن به عنوان رئیس جمهور لیتوانی در سال 2009 وزیر دارایی و کمیسیونر بودجه اتحادیه اروپا بود.

انتهای پیام

کد N275801

وبگردی