آفتاب

روحانی:چیزی جز شفافیت نداریم که روی میز بگذاریم/ زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رویم

روحانی:چیزی جز شفافیت نداریم که روی میز بگذاریم/ زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رویم

رئیس جمهور گفت: این را همه غربی‌ها و شرقی‌ها و ۵+۱ بدانند که ما در زمینه انرژی هسته‌ای یک قدم عقب نمی‌نشینیم. ما راه خطایی را نرفته‌ایم که بخواهیم متوقف شویم یا ادامه ندهیم.

به گزارش خبرآنلاین، با دستور رئیس جمهور امروز بهره برداری از سه دستاورد هسته ای در حوزه سلامت آغاز شد. آنگونه که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری گزارش داده است "سانتریفیوژ لوله ای توبولار" برای تولید واکسن‌های نوترکیب انسانی و دامی، سامانه پایش پرتوهای فرابنفش و سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما ۳ دستاوردی هستند که بهره‌برداری از آنها در حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری آغاز شد.

سانتریفیوژ لوله‌ای برای تولید واکسن‌های انسانی و دامی در شرایطی مطمئن و به منظور افزایش راندمان، امکان ایجاد قابلیت‌های انسانی مختلف و ایمنی بالاتر با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته شده است.

همچنین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در بناب احداث شده که امروز و در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس با دستور دکتر روحانی به طور رسمی آغاز بکار کرد.

رییس جمهوری در ارتباطی که از طریق ویدئو کنفرانس با مرکز استقرار سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در شهرستان بناب برقرار شده بود و تبریک ایام میلاد امام علی (ع) گفت: امروز که از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی رونمایی می‌شود روز پرافتخاری است و از مسئولان و کارشناسان عزیز سازمان انرژی اتمی در بناب می‌خواهم که با استعانت از خداوند متعال این سامانه را راه‌اندازی نمایند.

رئیس جمهور در سخنانی در این مراسم گفت: این را همه غربی‌ها و شرقی‌ها و 5+1 بدانند که ما در زمینه انرژی هسته‌ای یک قدم عقب نمی‌نشینیم. ما راه خطایی را نرفته‌ایم که بخواهیم متوقف شویم یا ادامه ندهیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور در ادامه به نقل از تسنیم و ایسنا می آید:

*ما هیچ چیزی نداریم که روی میز بگذاریم و تقدیم دیگران کنیم جز شفافیت. هیچ چیزی روی میز برای معامله نداریم.

* اقدامات حقوقی، سیاسی و تبلیغاتی هم‌پای فعالیت‌های علمی ماست. ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که دشمنان ما دروغ گفتند و ملت ما در مسیر مجد و عظمت است.

*شما قادر نیستید ملت ایران را تحقیر کنید، ناچار می‌شوید از ملت ایران و دانشمندانش تمجید کنید. شما قدرت تحقیر ندارید و ما ثابت می‌کنیم به دنیا که اقدامات ما قانونی بوده است.

*گفته‌ایم، می‌گوییم و خواهیم گفت که ما در پی کار غیرقانونی و سلاح هسته‌ای نبودیم و ما ملتی نیستیم که در پی سلاح هسته‌ای باشیم.

*دنیا اگر می‌خواهد با دولت و ملت ایران روابط حسنه داشته باشد باید اولا در برابر حقوق ملت ایران تسلیم شود و راه تسلیم را در پیش بگیرد و در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم را در پیش بگیرد و در برابر دانشمندان کشور راه تمجید را در پیش بگیرد، نه تضعیف و نه تحقیر این ملت، هیچ یک از اینها کارگر نیست.

*امروز یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم که فناوری هسته‌ای ایران صلح آمیز است و ما درپی منافع ملت‌مان هستیم؛ آیا شما نمی‌خواهیم ما از اشعه گاملا استفاده بکنیم برای آنکه محصولات کشاورزی ما سالم‌تر، بهداشتی‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد. این را شما بر خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم که به این ملات فشار می‌آورید. شما نمی‌خواهیم ما مراکزی را در کشور بودجود بیاوریم تا اشعه ماورای بنفش را کنترل کنیم.

*شما می‌خواهیم ما در واکسن خریدار باشیم، نمی‌خواهید در واکسن‌های دامی یا انسانی ما تولید کننده باشیم، ما سانتریفیوژ می‌سازیم که به ساخت واکسن‌ها کمک کنیم، شما اینها را بر خلاف مقررات بین‌المللی می دانید.

*ما دنبال فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و خواهیم بود، به حول و قوه‌ الهی.

*هر چیزی که این ملت بزرگ حق قانونی انهاست، ما زیر بار آپارتاید هسته‌ای و ملی نمی‌رویم. ما همه ملت‌ها را در برابر قوانین بین‌المللی یکسان می‌بینیم. ملت ایران زیر بار تبعیض نرفته و نخواهد رفت اما در عین حال کار غیرقانونی هم هیچ وقت نخواستیم انجام بدهیم.

*دشمن به هر کار سخیفی دست زد، به هر اندیشه پلیدی روی آورد اما جوانان ما از مسیرخود روی برنگرداندند.

.امروز در مسیرهای متنوع علم و فناوری باید روی پای خود بایستیم. ایران در زمینه فناوری هسته‌ای یک قدم عقب نمی‌نشیند.

* زمانی غرب و شرق سعی داشتند در زمینه توانایی ایران در انرژی هسته‌ای شبهه‌افکنی کنند اما امروز می‌بینند که وقتی می‌گوییم اگر غنی‌سازی 20 درصد را نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم، یعنی توانایی انجامش را داریم.

* آن روز که ما در پی غنی‌سازی بودیم تا در زمینه سوخت رآکتور روی پای خود بایستیم، تقریباً به همه شرق و غرب مراجعه کردیم؛ پس اینکه می‌گویند ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش مخفیانه عمل کرده، دروغی بس آشکار است.

*ما در انقلاب بر روی پای خود ایستادیم و به ملت و رهبری خود تکیه کردیم و خداوند نیز ما را در برابر دنیا پیروز ساخت. در دوران دفاع مقدس نیز به مردم، انسان‌های فداکار و نیروهای مسلح خود تکیه کردیم و نه تنها در برابر عراق، بلکه در برابر همه آنهایی که پشت سر رژیم بعث ایستاده بودند پیروز شدیم.

*امروز نیز در مسیرهای متنوع علم و فناوری باید بر روی پای خود بایستیم. در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد و فرهنگ، باید در زمینه علم و دانش به پیش برویم چرا که قدرت اصلی در علم و فناوری است.

2929

 

 

کد N275727

وبگردی