آفتاب

همه پرسی استقلال استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین آغاز شد

همه پرسی استقلال استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین آغاز شد

تهران- ایرنا- رای گیری در حوزه های اخذ رای برای همه پرسی از ساکنان استان های ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ شرق اوکراین در مورد استقلال این مناطق آغاز شد.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری اسکای نیوز، حوزه های رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی (8:30 دقیقه صبح تهران) آغاز به کار کردند و رای گیری که در مدارس این مناطق انجام می شود 12 ساعت ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، کی یف و جامعه بین المللی همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرده و برگزاری این همه پرسی را نشان دهنده تعمیق بحران سیاسی در اوکراین دانسته اند.

با آنکه احتمالا تنها روسیه نتیجه مثبت این همه پرسی را به رسمیت می شناسد، نتیجه آن به شدت بر انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که باید تا دو هفته آینده برگزار شود تاثیر خواهد گذاشت و آن را تضعیف می کند.

ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: همه پرسی بر اساس قانون اوکراین غیرقانونی است و تلاشی برای افزایش بی نظمی های عمومی و ایجاد اختلاف تصور می شود.

وی افزود: اگر این همه پرسی انجام شود قوانین بین الملل و وحدت ارضی اوکراین را برهم می زند. آمریکا نتیجه این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد.

این در حالی است که ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان و ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه نیز روز گذشته در بیانیه مشترکی روسیه را به اعمال تحریم های بیشتر تهدید کردند.

یافته های آخرین نظرسنجی موسسه افکارسنجی ˈپوˈ در آمریکا نشان داد 70 درصد از ساکنان مناطق شرق اوکراین می خواهند این کشور وحدت ارضی خود را حفظ کند در حالیکه 18 درصد خواستار جدایی از دولت مرکزی هستند.

جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه بر اساس نتایج همه پرسی از مردم این منطقه و درگیری در دیگر شهرهای شرقی اوکراین در موافقت با روسیه و مخالفت با دولت جدید کی یف، به بحران سیاسی در اوکراین و تقابل روسیه با غرب دامن زد.

استان های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین که امروز برای اعلام نظر در خصوص استقلال آنها رای گیری انجام می شود، در مجموع شش میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارند.

اروپام**9157** 1337
کد N275665

وبگردی