آفتاب

کاردینال راعی: لبنان حتی یک دقیقه هم نباید بدون رییس جمهور بماند

کاردینال راعی: لبنان حتی یک دقیقه هم نباید بدون رییس جمهور بماند

بیروت - ایرنا – کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان با بیان اینکه همه در لبنان بر انتخاب رییس جمهوری جدید درموعد قانونی و دور شدن کشور از خلاء سیاسی حمایت می کنند، گفت: لبنان درهر شرایطی که باشد حتی برای یک دقیقه هم نباید بدون رییس جمهور باقی بماند.

به گزارش ایرنا، بشاره راعی که در یک مراسم در مدرسه الجمهور در بیروت سخن می گفت، افزود: ما در یک شرایط حساس بسر می بریم و انتخاب نشدن رییس جمهوری به معنای بریدن سر لبنان است زیرا رییس جمهور در لبنان در راس کشور قرار دارد و یک شی اضافی نیست.

وی با بیان اینکه« قبول نمی کنیم که لبنان بدون رییس جمهور بماند و این موضع بکرکی ( مقر مسیحیان مارونی لبنان) است» ، اضافه کرد: از نمایندگان می خواهیم قبل از پایان موعد قانونی رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند تا کرامت و عزت لبنان باقی بماند.

کاردینال راعی با بیان اینکه « مسلمانان و مسیحیان در لبنان با احترام در کنار یکدیگر زندگی می کنند و می تواند در شرق و غرب یک نمونه باشد»، تاکید کرد: در لبنان جنگ تمدن ها ، ادیان و فرهنگ ها وجود ندارد و سیاستمداران باید توجه کنند که لبنان بالاتر از حزب و گروه است.

چهارمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور قرار است روز پنجشنبه آینده برگزار شود.

نخستین جلسه پارلمان لبنان سه هفته قبل با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید که قرار بود چهارشنبه دو هفته برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن ( حضور 86 نماینده از مجموع 128 نماینده) تشکیل نشد و تنها 76 نماینده وارد صحن مجلس شدند.

سومین جلسه پارلمان لبنان هم برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور که قرار بود چهارشنبه گذشته برگزار شود، به علت اینکه به حد نصاب 86 نماینده نرسید، تشکیل نشد.

بر اساس اعلام رییس مجلس لبنان، جلسات دوم و به بعد با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات بعدی هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

چنانچه نمایندگان پارلمان لبنان تا پایان مهلت قانونی 4 خردادماه موفق به انتخاب رییس جمهوری جدید نشوند و همچنین دوران 6 ساله ریاست جمهوری « میشل سلیمان» تمدید نگردد، دوره خلاء سیاسی از 4 خردادماه شروع خواهد شد و مطابق نص قانون اساسی این کشور همه اختیارات رییس جمهوری به دولت واگذار می شود و اعضای دولت باید در خصوص کوچکترین تصمیم به اجماع برسند.

خاورم ** 1324
کد N275573

وبگردی