آفتاب

ابراز نگرانی ناوی‌پیلای در مورد وضعیت حقوق بشر سودان جنوبی

ابراز نگرانی ناوی‌پیلای در مورد وضعیت حقوق بشر سودان جنوبی

ناوی پیلای گزارش جدید سازمان ملل در مورد نقض گسترده حقوق بشر در سودان جنوبی را مصداق جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت دانست و بر لزوم پایان هرچه فوری جنگ در این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل که دو هفته پیش به سودان جنوبی سفر کرده بود ضمن ابراز تاسف در خصوص گزارش جدید سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر سودان جنوبی، متذکر شد: این گزارش نشان دهنده حملات و کشتارهای مبتنی بر اختلافات فرقه‌ای است.

این گزارش نشان می‌دهد جرایمی چون قتل عمد غیرنظامیان و دیگر موارد چون کشتارهای غیرقانونی، تجاوز و دیگر انواع خشونت‌های جنسی در سودان جنوبی رخ می‌دهد که نشان دهنده وضعیت خطرناک این کشور در طول پنج ماه گذشته است.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل اظهار کرد: این گزارش پس از مصاحبه با بیش از 900 قربانی و شاهد بدست آمده که ثابت می‌کند اختلافات سیاسی چگونه به اختلافات فرقه‌ای تبدیل شده است.

این گزارش همچنین فاش می‌کند که بسیاری از ضعف‌های بنیادین و مدیریتی در سودان جنوبی موجب تضعیف دموکراسی و اجرای قانون در این کشور تازه استقلال یافته شده است.

خانم پیلای متذکر شد که بازدید اخیر وی از سودان جنوبی و بازدید دیگر مقامات سازمان ملل موجب جلب توجه جامعه بین‌الملل به سمت وضعیت کنونی سودان جنوبی و لزوم متوقف کردن نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنانش از رییس‌جمهور سودان جنوبی و دیگر طرف‌های درگیر خواست تا از سربازان و حامیانش بخواهند که به نقض حقوق بشر پایان دهند.

وی همچنین از جامعه بین‌الملل به ویژه کشورهای منطقه و اتحادیه آفریقا خواست تا توجه بیشتری به وضعیت حقوق بشر سودان جنوبی نشان دهد و مانع از وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور شود.

انتهای پیام

کد N275457

وبگردی