آفتاب

آمادگی جدایی طلبان شرق اوکراین برای برگزاری همه پرسی

آمادگی جدایی طلبان شرق اوکراین برای برگزاری همه پرسی

تهران - ایرنا- به رغم هشدارهای دولت اوکراین و متحدین غربی اش، ساکنان شهرهای دونتسک و لوهانسک واقع در شرق این کشور خود را آماده کرده اند تا روز یکشنبه درهمه پرسی برای جدایی این منطقه از اوکراین شرکت کنند.

بگزارش شنبه شب شبکه خبری یورو نیوز، از چند روز پیش تاکنون سازماندهی این همه پرسی و آماده سازی حوزه های رای گیری و چاپ برگه های رای برای سه میلیون واجد شرایط آغاز شده است.

سازماندهندگان همه پرسی استقلال در دو شهر ناآرام شرق اوکراین می گویند علی رغم نگرانی از تلاش دولت اوکراین برای جلوگیری از رای گیری، برنامه طبق برنامه در روز یکشنبه برگزار می شود.

سازماندهندگان همه پرسی و ساکنان شهر دونتسک و لوهانسک روز شنبه عملیات آمادگی برای برگزاری رفراندوم را ادامه دادند. پوسترها و برگه های تبلیغاتی برای ترغیب مردم به رای دادن در همه جای شهر لوهانسک دیده می شد.

براساس گزارش یورو نیوز، رییس کمیته انتخابات جمهوری خودخوانده دونتسک می گوید: «تمام مقامات شهری دونتسک از ما پشتیبانی می کنند. پلیس و تشکیلات امنیتی در کنار ما هستند. ما کاری را که لازم است انجام می دهیم و خواهان حق تعیین سرنوشت خود هستیم.»

حوزه های اخذ رای به شدت محافظت می شوند و در برابر آنها سه پرچم منطقه دونتسک، پرچم روسیه و نشان گردان دونتسک در جنگ جهانی دوم به اهتزاز در آمده است.

یکی از شهروندان می گوید: «فکر می کنم به همه پرسی لازم است چون ما باید برای خودمان تصمیم بگیریم، همه اوکراینی ها باید بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.»

فرد دیگری می افزاید: «من در همه پرسی شرکت نمی کنم، اساسا آنرا به رسمیت نمی شناسم. نظر من متفاوت است، من خود را یک اوکراینی می دانم.»

خبرنگار یورونیوز در دونتسک می گوید: کسانی که به رغم جو جنگ در منطقه، از حق تعیین سرنوشت جمهوری دونتسک پشتیبانی می کنند می خواهند این کار را انجام شده نشان دهند و به آن رنگ و بوی قانونی بدهند. به هر روی نیت نهایی آنها هنوز کاملا مشخص نیست .

جدایی طلبان حامی روسیه که رفراندوم را ترتیب داده ند می گویند حمله روز جمعه گذشته توسط نیروهای دولتی که حدود ۲۰ نفر را در شهر ماریوپل به کشتن داد، روند رای گیری را مختل نمی کند.

والری بولوتوف، رهبر جدایی طلبان لوهانسک به خبرگزاری روسی اینترفکس گفته است پیش بینی می کند که میزان مشارکت رای دهندگان در همه پرسی ۹۰ درصد باشد.

درهمین حال بگزارش بی بی سی ، ˈاولکساندر تورچینوفˈ، رئیس جمهور موقت اوکراین، به هواداران روسیه هشدار داده است که جدایی این مناطق از اوکراین به اقتصاد ضربه می زند و به ضرر خود مردم شرق اوکراین نیز خواهد بود.

جدایی طلبان هوادار روسیه در شهرهای دونتسک و لوهانسک درخواست ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه برای تعویق همه پرسی استقلال از اوکراین را نپذیرفته اند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه که به آلمان سفر کرده است، نیز روز شنبه در بیانیه ای مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همه پرسی های آتی در شرق اوکراین را غیرقانونی دانسته است.

این دو رهبر اروپایی از بی ثباتی بیشتر در اوکراین ابراز نگرانی کردند و خواهان پایین آمدن شمار نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین شدند

رهبران آلمان و فرانسه روسیه هشدار دادند که در صورت اختلال در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، روسیه با تحریم های بیشتری روبرو خواهد شد.

سران دوکشور بر این نظرند که در صورت شکست انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین، این کشور با بحران شدیدی روبرو خواهد شد. آنها بر این نظرند که ˈدر چنین شرایطی دوکشور پیشنهادهای شورای اتحادیه اروپا در تاریخ ششم ماه مارس را در باره اوکراین به کار خواهند بست.»

کشورهای اتحادیه اروپا در ششم ماه مارس سال جاری توافق کرده بودند که هرچه بیشتر وضعیت اوکراین بی ثبات شود، تحریم های اقتصادی روسیه باید افزایش یابد.

کشورهای غربی روسیه را متهم می کنند که با حمایت از شورشیان طرفدار روسیه به بی ثبات کردن وضعیت اوکراین کمک می کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه گذشته پس از مراسم سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو برای برنامه ای مشابه به کریمه سفر کرد.

سفر پوتین به شبه جزیره کریمه، که اخیرا با یک همه پرسی از اوکراین جدا و به خاک روسیه الحاق شد، خشم رهبران غربی را برانگیخته است.

دولت موقت اوکراین و قدرت های غربی همه پرسی کریمه را به رسمیت نشناخته اند.

شبس - 1552
کد N275269

وبگردی