آفتاب

واکنش تند اردوغان به اظهارات رییس کانون وکلای ترکیه، بحث داغ در رسانه های این کشور

واکنش تند اردوغان به اظهارات رییس کانون وکلای ترکیه، بحث داغ در رسانه های این کشور

آنکارا – ایرنا – واکنش بسیار تند ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به سخنان انتقادی رییس کانون وکلای این کشور درباره تحولات اخیر ترکیه در مراسم سالگرد تاسیس دیوان عالی اداری، به کانون داغ رسانه ای تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، اردوغان روز شنبه به همراه ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری و سایر مقام های بلندپایه دولتی و لشکری ترکیه در مراسم یکصدو چهل و ششمین سالگرد تاسیس دیوان عالی اداری در آنکارا شرکت کرد.

اردوغان که چندی پیش از سخنان تند رییس دادگاه قانون اساسی ترکیه در مراسم سالگرد این دادگاه در انتقاد از مداخله های دولت آنکارا در قوه قضائیه به خشم آمده بود، این بار از سخنان طعنه آمیز و انتقادات ˈمتین فیضی اوغلو ˈ رییس کانون وکلای ترکیه به خشم آمد و با سیاسی خواندن این سخنان، وی را به بی ادبی متهم و نشست را ترک کرد.

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه که در کنار اردوغان در جلسه نشسته بود به دفعات سعی کرد وی را به آرامش دعوت کند ولی این چنین نشد.

ˈفیضی اوغلوˈ در پاسخ به سخنان اردوغان که وی را به بی ادبی متهم کرد، گفت: من بی ادبی نکردم و به کسی هم بی ادبی کردی نگفتم.

اردوغان با بلند شدن از جای خود به شدت به وی اعتراض کرد و گفت: او چنین حق قانونی ندارد که بیاید اینجا و در مقابل ما سخنرانی سیاسی داشته باشد.

فیضی اوغلو به هنگام خروج از جلسه به خبرنگاران گفت: بی ادبی جمله ای نیست که یک نخست وزیر به بک شهروند بگوید ولی من علیه اردوغان اقامه دعوی نخواهم کرد و در عین حال از گفتن آنچه که حقیقت است و واقعیت دارد نیز ابایی ندارد.

ˈفیضی اوغلوˈ رییس کانون وکلای آنکارا در سخنانی به دسیسه علیه نظامیان در پرونده های ادعادی کودتای نظامیان علیه دولت آنکارا، عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشا علیه منتسبان به دولت ترکیه ، تغییرات در ساختار شورای عالی قضات و دادستانها پرداخت و از عملکرد دولت آنکارا در بازسازی شهر وان به دنبال وقوع زمین لرزه مهیب سالهای اخیر انتقاد کرد.

اردوغان به دنبال این سخنان گفت: دیگر بس است. شما دارید سیاسی سخن می گویید اینجا جای انتقاد از دولت نیست.

ناظران آگاه با اشاره به سخنرانی انتقاد آمیز رییس دیوان اداری ترکیه در قبل از سخنرانی فیضی اوغلو می گویند در واقع دو انتقاد پی در پی و ناراحتی که اردوغان از انتقادات هاشم قلیچ رییس دادگاه قانون اساسی در ماه گذشته در جریان مراسم سالگرد این دادگاه بر دل داشت، موجب انفجار خشم اردوغان شد.

عملکرد دولت آنکارا در تنظیم قوه قضائیه به ویژه به دنبال عملیات مبارزه با ارتشا و فساد پلیس استانبول به دستور قوه قضائیه علیه شماری از مقام های بلندپایه دولتی و خانواده های آنها با واکنش های گسترده ای در محافل سیاسی و حقوقی در داخل و خارج روبرو شده است.

دولت آنکارا این عملیات را طرحی داخلی با کمک محافل قدرتی در خارج برای براندازی عنوان کرده و عملیات گسترده ای را در درون دستگاه دولتی اعم از نیروی پلیس، قوه قضائیه و نهادهای دولتی شروع کرده است.

خاورم/2011**230 **1010
کد N275025

وبگردی