آفتاب
آسوشیتدپرس:

هزاران سوری با خروج تروریست ها به حمص باز گشتند

هزاران سوری با خروج تروریست ها به حمص باز گشتند

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: با خروج شورشیان مسلح از حمص، هزاران نفر از ساکنان این شهر برای نخستین بار در سه سال گذشته، با امید بازسازی شهر به خانه هایشان بازگشتند.

این خبرگزاری نوشت: مردان، زنان و کودکان، اکثرا پیاده به شهر باز می گردند و برخی نیز سوار بر کامیون و دوچرخه هستند.

یک گروه از جوانان در حالی که عکس های بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را در دست دارند، طبل زنان، در خیابان ها رژه می روند. حرکت این گروه به وضوح باعث شادی شهروندانی شده است که زیر بار سه سال جنگ داخلی کمر خم کرده اند.

چیزی که امروز بیش از همه در حمص دیده می شود، تلاش شهروندان برای غبارروبی از شهر و از خانه هایشان است.

سرمد موسی، 49 ساله و ساکن محله حمیدیه می گوید: خانه ام کاملا سوخته است، اما این چند عکس را پیدا کردم. اینها خاطرات خوشی که در این شهر داشتیم را برایم زنده نگاه خواهد داشت.

عده ای هم شورشیان مسلح را متهم می کنند که خانه هایشان را غارت کرده اند.

مردی به شبکه تلویزیونی المیادین لبنان می گوید ˈاگر خدا بخواهد امشب در خانه هایمان خواهیم خوابید!ˈ وی تاکید می کند ˈاگر خانه هایمان آماده نشود، به یکدیگر کمک خواهیم کرد تا خانه ها را دوباره بسازیم.ˈ

صدها نفر از شورشیان مسلح که دو سال در محاصره ارتش سوریه بودند، بر اساس توافقی پذیرفتند که در ازای آزادی شماری از گروگان ها، پایگاه هایشان را تحویل دهند و شهر را ترک کنند. این توافق چهارشنبه گذشته اجرا شد.

بسیاری، توافق یادشده را پیروزی بزرگی برای بشار اسد می دانند.

طائر خالدیه، یکی از مخالفان دولت اسد، نیز معتقد است که این توافق ، تجربه ای تلخ برای مخالفان است.

کارکنان شهرداری روز شنبه مشغول بازسازی سیم کشی های برق شهری بودند و بولدوزرها نیز خاک ها را از وسط خیابان ها جمع می کردند. هلال احمر سوریه نیز به شهروندان آب، غذا و شمع می داد.

هنوز شهر امنیت کامل خود را باز نیافته است. دست کم یک مرد، یک زن و یک کودک در روزهای گذشته، بر اثر انفجار بمب هایی که از پیش کار گذاشته شده بودند، جان خود را از دست داده اند. پنج خودروی زرهی ارتش در حمص مشغول گشت زنی برای یافتن بمب های احتمالی دیگر هستند.

مترجمام**91635981
کد N275023

وبگردی